MEPC 83: Nova pravila za čišće more i učinkovitiju plovidbu.
Od 7. do 11. travnja 2025., IMO-ov Odbor za zaštitu morskog okoliša (MEPC) održat će 83. sjednicu u Londonu, gdje će se odlučivati o važnim mjerama za smanjenje emisija iz brodova i zaštitu mora.
Prije same sjednice, održavaju se i pripremni sastanci radnih skupina za stakleničke plinove i zagađenje zraka, čime se dodatno ističe ozbiljnost ovog ciklusa.
Glavne točke dnevnog reda:
- Strategija “Net-Zero”
Predložene su izmjene MARPOL Priloga VI za uvođenje standarda za goriva s nižim emisijama te ekonomski mehanizam – naplata emisija. Ova pravila trebala bi se usvojiti u listopadu 2025., a na snagu bi mogla stupiti 16 mjeseci kasnije. - Revizija kratkoročnih mjera
U fokusu su poboljšanja EEXI i CII sustava koji mjere energetske učinke brodova. Očekuje se završetak prve faze revizije i plan za daljnji razvoj od 2026. - Energetska učinkovitost brodova
Uvodit će se smjernice za mjerenje emisija metana i dušikovog oksida, te okvir za primjenu sustava za hvatanje ugljika na brodovima. - Plastični otpad iz brodova
Usvaja se novi Akcijski plan za 2025., s fokusom na smanjenje otpada i regulaciju prijevoza plastičnih kuglica (pellets) u kontejnerima. - Zaštićena morska područja
Razmatra se proglašenje Sjeveroistočnog Atlantika područjem kontrole emisija (ECA), te nova PSSA područja u Tihom oceanu uz Južnu Ameriku. - Balastne vode i štetni organizmi
Nastavlja se revizija Konvencije o balastnim vodama, a očekuje se finalizacija prijedloga izmjena za usvajanje na budućim sjednicama. - Zrak i emisije
Teme uključuju regulaciju ispušnih sustava (scrubbera), crni ugljik i NOx emisije, uz moguće produljenje roka za razvoj ekološki prihvatljivih “polarnih goriva”. - Izmjene NOx tehničkog kodeksa
Usvaja se izmjena koja omogućuje fleksibilnije certificiranje motora s više radnih profila, što omogućuje optimizaciju potrošnje goriva. - Onečišćenje i biofouling
Nova pravila za prijevoz bio-goriva, čišćenje podvodnog dijela trupa, te preciznije smjernice za opasne materijale. - Novi prijedlozi
Raspravljat će se o uvođenju pravila za upravljanje biofoulingom, sigurnosti pri korištenju amonijaka kao goriva te certifikaciji motora na goriva bez ugljika.