Uvođenjem novih 10% američkih tarifa koje su stupile na snagu u subotu, pomorski sektor ponovno se nalazi na udaru globalne trgovinske nestabilnosti. Dodatne recipročne carine SAD-a koje stupaju na snagu ove srijede dodatno podižu neizvjesnost, a pomorska burza već bilježi pad – dionice brodarskih kompanija u prosjeku su pale za 15,5%.
Pogođeni su svi sektori – tankeri, kontejneri, rasuti teret, LNG i LPG. Prema američkoj investicijskoj banci Jefferies, niti jedan segment brodarstva neće izbjeći negativne posljedice moguće globalne recesije, piše Splash247.
Carinski rat SAD-a i Kine dodatno eskalira. Kina je najavila uzvratnu mjeru – povećanje tarifa za 34% na sve američke proizvode, uključujući žitarice, ugljen, LNG i sirovu naftu. Prema podacima Clarksons Researcha, obujam trgovine obuhvaćen carinama narastao je na 3,7% ukupne svjetske pomorske trgovine, odnosno 460 milijuna tona od ukupno 12,6 milijardi tona.

Posebno je izložen kontejnerski promet – čak 11% svjetskog kontejnerskog prometa sada je pod tarifama. U prethodnom trgovinskom ratu između SAD-a i Kine 2018.-2019., taj je udarac bio prepolovljen, a rezultirao je padom svjetskog kontejnerskog prometa za 0,5%.
Sea-Intelligence podsjeća na financijsku krizu iz 2009., kada su kontejnerske količine pale za 9%, a vozarine se srušile. U takvom scenariju, čak ni poremećaji poput krize na Crvenom moru ne bi ublažili posljedice.
Segment pomorske trgovine automobilima također je pod ozbiljnim pritiskom – carine sada pogađaju 26% tog prometa. U sektoru LPG-a izloženo je 14%, a čak 55% etanskog prometa trpi posljedice kineskih uzvratnih mjera. Nasuprot tome, segmenti rasutog tereta, LNG-a i nafte manje su pogođeni – s izloženošću od 2%, 1% i manje od 1%.
BIMCO navodi da će trgovinski sukob ozbiljno naštetiti i američkom izvozu, posebice poljoprivredi koja je prošle godine izvezla robe u vrijednosti 18,2 milijarde dolara, od čega je 23% otišlo u Kinu.
Pomorci i brodovlasnici morat će pažljivo pratiti razvoj situacije jer nove carinske prepreke mijenjaju globalnu pomorsku sliku brže nego što vjetar mijenja smjer.