Naredba uključuje stvaranje posebnog fonda za jačanje američkih pomorskih kapaciteta, uz moguće tarife na opremu kineskog podrijetla
Američki predsjednik Donald Trump potpisao je novu izvršnu naredbu kojom želi revitalizirati domaća brodogradilišta i ograničiti kineski utjecaj na globalno tržište brodova, piše Splash247.
Trump je u obraćanju istaknuo kako američka brodogradilišta danas sudjeluju s manje od 1% u globalnoj proizvodnji brodova. Naredba traži od više ministarstava – uključujući obranu, promet i trgovinu – da predlože konkretne mjere za jačanje brodogradnje i pomorske industrije u SAD-u.
Poseban naglasak stavljen je na osiguravanje stabilnog i predvidljivog financiranja, poticanje gradnje i upotrebe američkih brodova pod američkom zastavom te na osnaživanje pomorskog kadra kroz obuku i zapošljavanje.
Iako nije još definiran model, Bijela kuća razmatra i dodatne troškove za kineske brodove koji pristaju u američke luke. Također, moguće su tarife na brodske dizalice i drugu teretnu opremu ako sadrže kineske komponente ili su proizvod kineskih tvrtki.
Odjel za domovinsku sigurnost zadužen je da spriječi brodare koji pokušavaju izbjeći američke pristojbe tako da koriste luke u Meksiku ili Kanadi pa robu kopnenim putem dovode u SAD.
U sklopu ove inicijative najavljeno je i osnivanje Pomorskog sigurnosnog fonda, koji bi se financirao iz carina, kazni i poreznih prihoda, a služio bi za jačanje američkih pomorskih kapaciteta.
Ova inicijativa dolazi u trenutku kad Kina drži gotovo dvije trećine globalnog tržišta brodogradnje. Samo prošle godine kineska brodogradilišta proizvela su više komercijalnih brodova (po tonaži) nego što su SAD izgradile od završetka Drugog svjetskog rata.
Kineski državni mediji već su kritizirali ovu američku strategiju, nazivajući razliku između SAD-a i Kine “posljedicom urušene industrijske baze u Americi”.