Najnovija carinska mjera Bijele kuće – uvođenje carine od 145% na kinesku robu – izazvala je ozbiljan poremećaj u pomorskom lancu opskrbe. Američki uvoznici počeli su masovno otkazivati ili odgađati narudžbe iz Kine, a neki čak najavljuju da će ostaviti kontejnere s robom na pristaništu jer jednostavno nemaju sredstava za plaćanje novih davanja.
I prije ovog naglog rasta carina, kineski proizvođači već su se borili s postojećom stopom od 20%. Mnogi su spuštali cijene na minimalnu profitabilnu razinu, no sada više nemaju prostora za prilagodbu. “Ovo je kraj igre,” izjavio je Chen Qingxin, vlasnik tvornice igračaka. “Nema više uvjeta za posao, ni za jednu stranu.”
Amazon je, prema pisanju Bloomberga, već počeo otkazivati ljetne pošiljke poput klima uređaja, ležaljki i romobila. Izvoznici iz Kine primorani su na zaustavljanje narudžbi i novoformiranje cijena za robu koja je već na putu. Jedan proizvođač kaže da gubi više na jednoj pošiljci nego što je prije zarađivao na dvije.
Američke firme koje rade s uskim financijskim maržama sada su pred zidom. “Nemaju gotovinu ni zalihu kapitala da podnesu ovakav udar,” ističe savjetnik za opskrbne lance Joseph Esteves. “Zbog toga mnogi jednostavno ne prihvaćaju svoju robu.”
Ova situacija dodatno ubrzava pomorsku strategiju “China plus one”, gdje se proizvodnja seli izvan Kine – najčešće u zemlje poput Vijetnama i Kambodže. Međutim, ideja da bi se proizvodnja vratila u SAD većini djeluje nerealno. “Nitko ne želi sjediti satima i šivati trenirke,” izjavio je Casey Barnett iz Američke gospodarske komore u Kambodži.
Kina je uzvratila s carinom od 84% na američke proizvode, što će najteže pogoditi poljoprivrednike, posebno proizvođače soje. Osjeća se i pad potražnje u američkoj industriji – tvrtka Haas Automation iz Kalifornije već je najavila smanjenje proizvodnje, zapošljavanja i prekovremenih sati zbog pada narudžbi.