Napuštanje brodova i posada ponovno uzima maha – od početka 2025. zabilježeno je već 54 slučajeva napuštenih plovila, objavila je Međunarodna organizacija rada (ILO). Ovim tempom, godina bi mogla biti druga najgora u povijesti po broju ovakvih incidenata.
Već prošle godine zabilježen je rekordan broj od čak 310 napuštenih brodova, što je skok od 118% u odnosu na 2023. Stručnjaci razlog vide u širenju tzv. tamne (shadow) flote – brodova koji plove pod sumnjivim registrima, bez transparentnog vlasništva i odgovornosti, piše Splash247.
Ovakvi brodovi često koriste “lažne zastave”, izbjegavaju nadzor i operiraju izvan reguliranih tržišta. Posade ostaju bez plaća, hrane i osnovne pomoći, ponekad i mjesecima zarobljene na brodu.
Problem se dodatno pogoršao u zadnjem desetljeću, najprije zbog COVID-19 pandemije, a sada zbog rastuće sive zone u pomorstvu. Unatoč naporima ILO-a i IMO-a, čini se da dosadašnje mjere nisu dovoljne.
U sjedištu ILO-a nedavno su donesene izmjene Pomorske radne konvencije (MLC) kako bi se poboljšali uvjeti života i rada pomoraca. Među usvojenim izmjenama su:
- službeno priznavanje pomoraca kao ključnih radnika,
- jače obveze država i kompanija kod repatrijacije,
- pravo na shore leave bez viza ili posebnih dozvola,
- te dodatne mjere zaštite od zlostavljanja i uznemiravanja na brodu.
Iako su 2022. već izrađene smjernice kako postupati u slučajevima napuštanja, sve više brodova bez odgovornog vlasnika pokazuje koliko je teško stati na kraj ovom problemu.
Steven Jones, osnivač Seafarers Happiness Indexa, još prošle godine upozoravao je:
„Lažne zastave, tamne flote i globalni kaos stvaraju plodno tlo za iskorištavanje. Pomorci su prečesto žrtve sustava koji ih zanemaruje – vrijeme je za potpuni reset industrije.“
Bez snažnijeg nadzora, odgovornosti i suradnje među državama zastave, napuštanja brodova mogla bi postati nova norma pomorske industrije – na štetu ljudi koji je čine.