Promjene koje uvodi SAD već stvaraju nesigurnost među izvoznicima, brodarima i tržištima koja ovise o transpacifičkoj ruti
Američka administracija donijela je dugo najavljivanu odluku o naplati naknada svim brodovima izgrađenima u Kini koji uplovljavaju u američke luke – bez obzira na vlasništvo. Iako su mjere ublažene u odnosu na prvotno najavljene, novi troškovi izazivaju zabrinutost među globalnim brodarima, piše Splash247.
Za brodove koji nisu u kineskom vlasništvu, naplaćivat će se veći iznos između dvije vrste naknada:
- prema net tonaži – počevši od 18 USD po net toni od 14. listopada 2025., do 33 USD po net toni do travnja 2028.
- ili po ispražnjenom kontejneru – od 120 USD po kontejneru, s rastom do 250 USD do travnja 2028.
Brodovi koji prevoze vozila plaćat će 150 USD po svakom vozilu, dok se za LNG brodove uvodi obveza da se do 2047. postupno poveća udio izvoza američkog LNG-a na brodovima koji su izgrađeni, registrirani i upravljani iz SAD-a – s početnih 1% na 15%.
Naknade se naplaćuju najviše šest puta godišnje po svakom brodu. Vlasnici brodova mogu zatražiti privremeno oslobađanje od naknade (do tri godine) ako naruče i preuzmu brod izgrađen u SAD-u jednake ili veće net tonaže.
Od naplate su izuzeti manji brodovi, brodovi na domaćim rutama (uključujući Velika jezera i Karibe), specijalizirani brodovi i prazni bulkeri koji dolaze po izvoz (poput žita ili soje). Također, nova pravila se ne primjenjuju na kontejnerske brodove ispod 4.000 TEU niti na plovidbe kraće od 2.000 nautičkih milja.
Za kineske brodare, primjerice COSCO i OOCL, koji na transpacifičkim linijama koriste brodove kapaciteta oko 13.000 TEU (oko 60.000 net tona), predviđene naknade mogle bi dosegnuti i do 8,4 milijuna dolara po pristajanju. Kineski operateri plaćat će početno 50 USD po toni tereta, uz godišnje povećanje od 30 USD u iduće tri godine – bez ograničenja maksimalnog iznosa.
Američki trgovinski predstavnik Jamieson Greer izjavio je da su brodovi ključni za ekonomsku sigurnost SAD-a i da će ove mjere potaknuti gradnju brodova u američkim brodogradilištima te smanjiti ovisnost o kineskoj pomorskoj infrastrukturi.
Iako su odluku pozdravili američki sindikati u brodogradnji, brodari i izvoznici izražavaju zabrinutost. Strahuju od većih troškova, poremećaja u lancima opskrbe i daljnjeg rasta cijena.