Sve je više dojava o kretanju “shadow fleet” tankera, a prošlog tjedna finska obalna straža spriječila je potencijalno nasukavanje jednog od njih kod svjetionika Kalbadagrund, istočno od Helsinkija.
Tanker, koji pripada takozvanoj “shadow fleet” mreži brodova – često bez jasno definirane države zastave – bio je samo desetak minuta udaljen od nasukanja. Prema izvješću Finske obalne straže, sličan incident dogodio se na istom mjestu još u veljači, također s tankerom iz “shadow fleet” mreže, piše The Maritime Executive.
U svom tjednom izvješću, finske vlasti navode da su tijekom proteklog tjedna zabilježile više brodova s nesigurnim ili nejasnim podacima o zastavi, uključujući one registrirane u Panami i Liberiji. Sustav za nadzor pomorskog prometa otkrio je anomalije u AIS signalima, što je izazvalo dodatne istrage.
Estonija također provodi strogu kontrolu takvih brodova. Ministar vanjskih poslova Margus Tsahkna podsjetio je da je Estonija još u lipnju 2024. započela s inspekcijama tankera iz ruske “shadow fleet” mreže. Od tada su zatražili osiguravateljsku dokumentaciju za više od 500 brodova i nastavili s detaljnim lučkim inspekcijama.
Jedan od zaustavljenih brodova bio je tanker Kiwala, koji je zadržan zbog sumnji u nedostatak osiguranja. Tijekom pregleda otkriveno je čak 40 nepravilnosti, uključujući 23 vezane za dokumentaciju i 17 tehničkih. Nakon dva tjedna brod je ispravio tehničke nedostatke i otplovio prema Rusiji, ali mu je zastava Džibutija produljena samo do 7. svibnja, prije nego što je konačno poništena zbog ilegalnih aktivnosti.
Finska i Estonija naglašavaju da će nastaviti pratiti promet brodova u regiji. Tsahkna je pozvao na jaču suradnju baltičkih zemalja radi zaštite okoliša i sigurnosti plovidbe od sve prisutnije “shadow fleet” mreže.