Švedska će, po uzoru na Estoniju i Finsku, početi provjeravati osiguranje svih brodova koji plove kroz njezine teritorijalne vode – čak i onih koji ne pristaju u luci.
Švedska vlada objavila je kako će od 1. srpnja 2025. godine započeti s provođenjem pojačanih kontrola nad brodovima koji plove kroz njezine teritorijalne vode i isključivi gospodarski pojas. Nove mjere uključuju obveznu provjeru valjanosti osiguranja – bez obzira na to pristaje li brod u švedskoj luci ili samo prolazi, piše The Maritime Executive.
Mjere su prvenstveno usmjerene na takozvanu “shadow fleet”, flotu tankera koji prevoze rusku naftu mimo međunarodnih sankcija. Prema riječima švedskog premijera Ulfa Kristerssona, cilj je zaštita sigurnosti i okoliša u Baltičkom moru, a situacija “ne dopušta više čekanje”.
Za nadzor će biti zaduženi Švedska obalna straža i Pomorska uprava, koje će od srpnja početi zahtijevati dokumentaciju o osiguranju i drugim uvjetima sigurnosti brodova.
Mjera dolazi nakon slične odluke Europske komisije iz travnja, kojom je određeno da svi brodovi, čak i oni koji samo prolaze kroz EU vode bez pristajanja, moraju imati važeće osiguranje.
Slični pokušaji kontrole u regiji već su izazvali diplomatske napetosti. Estonija je ranije pokušala zaustaviti tanker bez važeće registracije, što je rezultiralo incidentom s ruskim vojnim zrakoplovom koji je ušao u estonski zračni prostor. Sličan slučaj prijavila je i Finska, čiji ministar obrane naglašava da će zemlja nastaviti pratiti aktivnosti tankera u Finskom zaljevu.
Europska unija dodatno je pojačala pritisak sankcioniranjem više od 300 tankera, a govori se i o novim mjerama prema ruskom izvozu nafte.
Rusija oštro kritizira ove poteze. Stalni predstavnik pri UN-u Vassily Nebenzia nazvao je ih “piratstvom na Baltiku”, optuživši EU za “opasne presedane”. Ruska ratna mornarica, prema nekim izvorima, već prati dio svojih tankera na izlasku iz terminala u Baltičkom moru.