Europska unija planira dodatne mjere protiv ruskog izvoza nafte, uključujući novu crnu listu za brodove i prijedlog o smanjenju cjenovnog limita na 45 dolara po barelu
Europska unija najavila je novi paket sankcija protiv Rusije, koji uključuje drastično smanjenje gornje cijene za rusku naftu te prošireni popis brodova u „sjenskoj floti” koji izbjegavaju međunarodne kontrole. Ako ga potvrde zemlje članice, ovo bi bio 18. paket sankcija od početka invazije na Ukrajinu 2022. godine, piše Splash247.
Predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen i visoka predstavnica za vanjske poslove Kaja Kallas objavile su kako će se na crnoj listi naći još 77 brodova, većinom tankera, čime ukupan broj sankcioniranih plovila premašuje 400. Još u svibnju, u sklopu 17. paketa, EU je sankcionirala 189 brodova, prvenstveno starijih tankera koji prevoze naftu izvan službenih tržišnih kanala.
Nova mjera uključuje i prijedlog da se ograničenje cijene za rusku sirovu naftu, koje trenutno iznosi 60 dolara po barelu, snizi na 45 dolara. O toj promjeni razgovarat će se na sastanku G7 idući tjedan u Kanadi, budući da je izvorno cjenovni mehanizam uveden upravo od strane G7 zemalja.
Russia’s goal is not peace.
— Ursula von der Leyen (@vonderleyen) June 10, 2025
Today, we're ramping up pressure on Russia with an 18th package of hard-biting sanctions.
Targeting Russia’s energy and banking sectors ↓ https://t.co/f2ny8tdNlx
Prema analizi banke SEB, smanjenje limita moglo bi smanjiti interes tzv. „kompatibilne flote” (brodovi koji poštuju sankcije) za prijevoz ruske nafte. S druge strane, ako dođe do većeg pada ruskog izvoza, potražnja za naftom iz drugih izvora mogla bi potaknuti veći angažman takvih brodova, što bi im dugoročno moglo koristiti.
Paket također cilja 22 ruske banke te širi financijske sankcije na subjekte izvan Rusije koji pomažu uobilaženju postojećih mjera. Uvedena je i zabrana upotrebe plinovoda Nord Stream, bilo izravno ili neizravno, čime se dodatno pritišće energetska suradnja s Moskvom.
Slične mjere već su uvele Ujedinjeno Kraljevstvo i SAD, a globalno je sada više od 700 tankera pod nekim oblikom sankcija.