Novi val sukoba na Bliskom istoku mogao bi dodatno destabilizirati pomorski promet kroz Hormuški tjesnac i okolne vode, ključne za globalnu opskrbu energentima
Izrael je rano jutros pokrenuo široku vojnu operaciju protiv Irana, gađajući nuklearne objekte, tvornice balističkih projektila i vojne zapovjednike. Teheran je odmah odgovorio masovnim lansiranjem više od 100 dronova prema izraelskom teritoriju, prijeteći “ozbiljnom odmazdom”.
Iako trenutačno nema potvrđenih napada na trgovačke brodove, britanski UKMTO upozorava na mogućnost nagle eskalacije sukoba koja bi mogla uključiti i iranske saveznike – Hute iz Jemena – u širenje napada na brodove u regiji, piše Splash247.
Cijene nafte su odmah reagirale naglim rastom, a tržište pomorskog prijevoza u stanju je povišene pripravnosti. Tvrtka za pomorsku sigurnost Vanguard ističe kako za sada nema konkretnih prijetnji komercijalnoj plovidbi, no ukazuje na značajan porast vojne aktivnosti, radarnih smetnji i mogućih GNSS interferencija u Hormuškom tjesnacu i Omanskom zaljevu.
Prema podacima Jefferiesa, Bliski istok čini 40% svjetske trgovine sirovom naftom, 33% LPG-a, 23% LNG-a, te 12% rafiniranih naftnih proizvoda. Za kontejnere udio je 5%, a za rasute terete 3%. Svaka poremećena ruta ima domino efekt na globalnu logistiku.
Švedska banka SEB smatra da bi kratkoročno moglo doći do porasta vozarina, osobito za tankere, LNG i LPG brodove, no dugoročno visoke cijene goriva mogle bi utjecati na pad potražnje i destabilizaciju tržišta.
Lars Jensen, analitičar koji već 18 mjeseci detaljno prati krizu u Crvenom moru, upozorava da bi djelomično zatvaranje Hormuškog tjesnaca moglo uzrokovati još veći rast cijena nafte te povlačenje brodarskih kompanija iz regije. Takav razvoj događaja mogao bi izazvati zagušenja u azijskim lukama i nova logistička preusmjeravanja.
“Iran se u prošlosti nije libio ometati komercijalnu plovidbu, kao što pokazuje i prošlogodišnje zapljenjivanje broda MSC Aries kapaciteta 14.000 TEU, koji je još uvijek u iranskoj luci,” podsjetio je Jensen.