Cargo Integrity Group ponovno upozorava na ozbiljne sigurnosne rizike koje donose tzv. reaktivni tereti – roba sklona samozapaljenju ili opasnim kemijskim reakcijama ako se njome nepravilno rukuje tijekom transporta. Iako se većina takvih tereta već nalazi unutar regulative za opasne tvari (DG), broj incidenata i dalje raste, upozorava Grupa.
Grupa ističe kako je za ozbiljan pomorski incident dovoljan niz malih pogrešaka: neprecizna deklaracija tereta, nedostatna kontrola temperature, onečišćenje, ili ignoriranje protokola rukovanja. Svi ti elementi mogu se “posložiti” i dovesti do požara koji ugrožava brod, posadu i okoliš.
Kao najrizičnije identificirani su:
- Kalcijev hipoklorit – snažan oksidans sklon brzom raspadu, osjetljiv na temperaturu i kontaminaciju.
- Ugljen i drveni ugljen – često korišten za roštilje i shisha lule, ponekad tretiran ubrzivačima paljenja. IMO je najavio nove obavezne regulative od siječnja 2026. godine.
- Pamuk, vuna, riblje brašno i kril – tereti skloni samozapaljenju ako nisu pravilno osušeni, ventilirani i nadzirani.
- Litij-ionske baterije – iako su sve poznatiji rizici povezani s novim baterijama, dodatni izazovi dolaze s korištenim, oštećenim i starim baterijama koje se sve češće transportiraju radi recikliranja.
Cargo Integrity Group posebno naglašava potrebu za strogim poštivanjem međunarodnih pravila poput IMDG Kodeksa, ali i industrijskih preporuka iz CTU Kodeksa. Pozivaju i na dodatna znanstvena istraživanja, osobito u vezi s litijskim baterijama čiji potencijalni rizici uključuju eksplozivne oblake plinova i otrovne pare.
Unatoč postojećim pravilnicima, česti su slučajevi nepravilnog deklariranja tereta, a “sreća” je često jedini razlog zašto ne dolazi do tragedije, kako navodi i jedan sudac u nedavnom slučaju pomorske nesreće.