Dok neizvjesnosti oko američkih trgovinskih politika rastu, BIMCO procjenjuje da će tržište kontejnerskog prijevoza ostati stabilno – barem za sada
Najnoviji pregled tržišta kontejnerskog prometa iz BIMCO-a donosi umjeren optimizam: potražnja se zadržava stabilnom, unatoč usporavanju globalnog gospodarstva i nepoznanicama vezanim uz američke carine. Glavni BIMCO-ov analitičar Niels Rasmussen navodi da se blago slabljenje ravnoteže između ponude i potražnje očekuje u drugoj polovici 2025. i kroz 2026. godinu, ali bez većih potresa, navodi Safety4Sea.
Front-loading kao privremeni stimulans
U prvih četiri mjeseca 2025. zabilježen je rast volumena od 5,1 % u odnosu na prethodnu godinu, djelomično zahvaljujući „front-loadingu“ – ranijem ukrcaju tereta prema SAD-u prije mogućeg povećanja carina. Ipak, BIMCO očekuje pad američkog uvoza u drugom dijelu godine, s prosječnim godišnjim rastom od tek 1,6 % za 2025.–2026., što je najslabiji rezultat među svim regijama.
Nasuprot tome, Europa i Mediteran bilježe znatno snažniji oporavak. U toj regiji volumeni su u istom razdoblju narasli za 7,3 %, potpomognuti nižom inflacijom, nižim kamatama, jačim eurom i boljom zapošljivošću.
Ponuda brodskog prostora raste, ali sporije
Flota kontejnerskih brodova trebala bi narasti za 6,1 % u 2025. i dodatnih 4,0 % u 2026., ali očekuje se i pad brzine plovidbe, što bi moglo ublažiti utjecaj novih kapaciteta. Istovremeno, manje gužve u lukama mogle bi pridonijeti dodatnom povećanju raspoloživih brodskih dana.
Ako se promet kroz Crveno more i Sueski kanal vrati u normalu, to bi moglo smanjiti potražnju za brodovima i do 10 %, no BIMCO procjenjuje da će takav scenarij još pričekati zbog sigurnosnih rizika u regiji.
Cijene vozarina pod pritiskom
BIMCO predviđa da bi vozarine mogle oslabiti u drugoj polovici 2025., kako se završi razdoblje „front-loadinga“ prema SAD-u. U 2026. se očekuje nastavak tog trenda, iako nešto blaži. Povećana reciklaža starih brodova mogla bi donekle amortizirati rast flote, osobito ako tržište oslabi u drugoj polovici godine.