Od 26. lipnja 2025., Hongkonška Konvencija za sigurnu i ekološki prihvatljivu reciklažu brodova službeno je stupila na snagu. Konvencija postavlja jasna pravila za brodove iznad 500 GT i brodogradilišta koja se bave njihovim razgradnjom, s ciljem povećanja sigurnosti ljudi i očuvanja okoliša.
Ova međunarodna regulativa donosi standardizirani okvir koji pokriva čitav životni ciklus broda – od izgradnje do konačne reciklaže. Novi brodovi ugovoreni nakon današnjeg datuma moraju imati tzv. Inventar opasnih materijala (IHM) već u fazi projektiranja, dok svi postojeći brodovi imaju prijelazno razdoblje do sredine 2030. godine ili do trenutka reciklaže.
Obvezni certifikat IHM – svaki međunarodni brod od 500 GT i više mora imati ažurirani Inventar opasnih materijala (IHM), potvrđen međunarodnim certifikatom. IHM se dijeli na dijelove: Part I – popis opasnih materijala na početku životnog vijeka broda, dok se Part II i III nadopunjuju neposredno prije reciklaže. IHM mora biti ažuran tijekom čitavog radnog vijeka broda i redovito pregledavan od strane ovlaštenih tijela.
Brodovi koji se planiraju reciklirati morat će pribaviti novi certifikat pod nazivom “International Ready for Recycling Certificate” (IRRC), koji potvrđuje da je plovilo spremno za razgradnju sukladno pravilima konvencije. Reciklažna brodogradilišta, s druge strane, moraju imati službeno odobrenje i plan sigurnog postupanja, obučeno osoblje i sustave za nadzor utjecaja na okoliš.
Ovo je posebno važno za radnike u reciklažnim pogonima, koji su u prošlosti bili izloženi visokim rizicima zbog rada u uvjetima bez zaštitne opreme i pravilne obuke. Nova pravila osiguravaju primjenu zaštitnih mjera, nadzor, sigurnosne procedure i edukaciju osoblja.
Ujednačavanjem standarda na globalnoj razini, konvencija omogućava pravedniju i sigurniju praksu u industriji u kojoj su do sada postojale velike razlike – kako u pristupu sigurnosti, tako i u brizi za okoliš. Iako će se neka pitanja i dalje rješavati paralelno s drugim međunarodnim konvencijama, ova promjena predstavlja značajan napredak prema odgovornom i održivom upravljanju starim brodovima.
Za pomorce, ovo znači nove procedure vezane uz održavanje IHM dokumentacije, dodatne provjere tijekom inspekcija i jaču kontrolu nad krajem radnog vijeka broda.