Unatoč smirivanju sukoba, pomorski promet u Hormuškom tjesnacu i dalje ozbiljno ugrožava sveprisutno ometanje GPS signala
Iako je zahvaljujući posredovanju SAD-a dogovoreno privremeno primirje između Irana i Izraela, pomorski promet kroz strateški Hormuški tjesnac i dalje trpi posljedice – ne od raketa, već od elektroničkih ometanja. GPS smetnje, koje su prethodnih tjedana dosegnule vrhunac, ozbiljno utječu na sigurnost plovidbe u regiji.
Konzultantska kuća Windward izvijestila je da je prošlog vikenda zabilježen skok od 60 posto u broju GPS ometanja, s više od 1600 brodova pogođenih u svega 24 sata. To znači da je gotovo četvrtina brodova u regiji osjetila poremećaje pozicioniranja, uključujući tankere, kontejnerske brodove i LNG prijevoznike, navodi The Maritime Executive.
Situacija nije ograničena samo na iransku obalu – ometanja su zabilježena i kod Katara i UAE-a. AIS signali s desetaka brodova prikazuju nelogične ili kružne putanje, osobito u blizini rafinerije Persian Gulf Star kod Bandar Abbasa.
Zbog rizika od sudara i navigacijske nesigurnosti, QatarEnergy je privremeno zaustavio noćna kretanja tankera i LNG brodova u blizini luke Mesaieed. Slično tome, sve je više brodara koji se odlučuju na dnevne tranzite kroz Hormuz, kako bi izbjegli opasnosti pri navigaciji bez pouzdanih pozicijskih podataka.
Zanimljivo, u jeku napetosti između 12. i 24. lipnja, neki brodovi su počeli koristiti AIS poruke za “političko označavanje”, kako bi se prikazali kao neprikladna meta – primjerice slanjem poruka poput “Russian crude” ili “China owned”, što je poznata taktika i iz krizne situacije u Crvenom moru.