Sjednica Odbora za pomorsku sigurnost (MSC 110) održana je od 18. do 27. lipnja 2025., a donijela je niz važnih odluka koje oblikuju budućnost sigurnosti pomorske plovidbe.
DNV je sažeo najvažnije zaključke sjednice. Usvojene su izmjene SOLAS-a s ciljem povećanja sigurnosti prilikom ukrcaja i iskrcaja pilota i ostalog osoblja, postignut je znatan napredak u izradi dobrovoljnog Kodeksa sigurnosti za autonomne brodove (MASS Code), te je zaključen pregled sigurnosnih prepreka za korištenje alternativnih goriva i novih tehnologija – što je važan korak u smanjenju emisije stakleničkih plinova s aspekta sigurnosti, piše Safety4Sea.
Najvažnije odluke sa sjednice MSC 110:
- Usvojene izmjene SOLAS poglavlja V i novi standardi za ukrcaj i iskrcaj pilota, obvezni od 1. siječnja 2028.
- Odobreni nacrti izmjena Kodeksa ESP 2011, kojima se omogućuje korištenje tehnika daljinskog pregleda.
- Odobren Kodeks o alarmima i indikatorima 2025.
- Usvojene nove preporuke za ulazak u zatvorene prostore na brodu.
- Odobrene smjernice za hitno tegljenje brodova koji nisu tankeri.
- Privremene smjernice za obuku pomoraca na brodovima s alternativnim gorivima.
- Izmjene SOLAS poglavlja II-1, koje pojašnjavaju primjenu IGF Kodeksa na sva plinovita goriva, neovisno o točki paljenja.
- Pokrenute mjere za uklanjanje regulatornih prepreka za nova goriva i tehnologije, uključujući ažuriranje Kodeksa za nuklearne trgovačke brodove.
- Napredak u izradi dobrovoljnog Kodeksa sigurnosti za autonomne brodove (MASS Code).
- Poziv PSC tijelima da zauzmu fleksibilan pristup kod inspekcija aranžmana za bijeg iz strojarnica, dok se ne razjasne postojeći propisi.
Ostali važni aspekti:
- IMSBC Kodeks: Usvojene nove tablice i klasifikacije tereta, na snazi od 1. siječnja 2027.
- IGC Kodeks: U izradi su izmjene koje će ukloniti nejasnoće i ujednačiti primjenu zahtjeva.
- IGF Kodeks: Usvojene izmjene kako bi se obuhvatila sva plinovita goriva, s mogućim stupanjem na snagu 1. srpnja 2028.
- MASS Code: Finalizirano 18 poglavlja, a dodatni fokus bit će na ljudskom faktoru. Kodeks se očekuje kao obvezan od 1. siječnja 2032.
- Cyber sigurnost: Predloženo je izraditi neobvezni kodeks za kibernetičku sigurnost na brodovima.
- Uređaji za hitno tegljenje: Proširenje primjene i na sve brodove iznad 20.000 GT, od 2028.
- Industrijsko osoblje: Ujednačena težina za proračune stabilnosti postavljena na 90 kg.
- ESP Kodeks: Omogućena uporaba daljinskih inspekcijskih tehnika.
- Sigurnosne mreže i ograde: Pojašnjeni zahtjevi za konstrukciju i postavljanje.
- Automatski ventili: Razjašnjena definicija “daljinski upravljanog” ventila.
- Obuka za alternativna goriva: Privremene smjernice odobrene.
- Simulirano porinuće čamaca: Nove tehničke specifikacije i sigurnosni faktori.
- ULPA sustavi i pirotehnika: Izmjene testiranja i smjernica.
- Unutarnji prostori i bijeg: Razmatraju se izmjene SOLAS-a za jasnije definicije najnižeg dijela prostora.
Plan budućih aktivnosti uključuje:
- Reviziju Kodeksa za upravljanje sigurnošću (ISM)
- Smjernice za primjenu odredbi koje ostaju na “diskreciji administracije”
- Razvoj standarda za R-mode prijemnike
- Usklađenje standarda opreme za vatrogasce
- Reviziju zahtjeva za brzinu spuštanja čamaca za spašavanje
- Razvoj performansnih standarda za upozorenja u strojarnici
- Smjernice za sprječavanje padova s visine