Pomorska industrija sve više ulaže u brodove na čista goriva, iako se broj novogradnji globalno smanjuje
Iako globalno tržište novogradnji bilježi pad, 2025. godina donosi izniman rast u narudžbama brodova na alternativna goriva, čime pomorska industrija jasno pokazuje da ozbiljno pristupa dekarbonizaciji. Prema podacima DNV-ove platforme Alternative Fuels Insight, u prvoj polovici ove godine naručeno je 19,8 milijuna GT brodova na alternativna goriva – čak 78 posto više nego u istom razdoblju prošle godine, navodi gCaptain.
Iako je broj naručenih brodova manji (151 brod u odnosu na 179 iz 2024.), porast u bruto tonaži pokazuje da se gradi sve više većih brodova koji koriste čišće izvore energije. Najviše aktivnosti bilježi se u kontejnerskom segmentu, ali značajne narudžbe dolaze i iz sektora bulkera, tankera i RoPax brodova.
“Više ne govorimo samo o pionirima,” izjavio je Knut Ørbeck-Nilssen iz DNV-a. “Ulazimo u fazu u kojoj sve veći broj brodovlasnika sustavno uvodi alternativna goriva u svoje temeljne strategije.”
LNG ostaje dominantan izbor, s 87 naručenih brodova koji zajedno čine 14,2 milijuna GT – od čega su 81 brod kontejnerski. Metanol je na drugom mjestu, s 40 naručenih brodova ukupne tonaže 4,6 milijuna GT. Ovi brodovi dolaze iz različitih sektora – kontejnerskog, RoPax, tankerskog, offshore i auto-prijevoznog.
Iako još u eksperimentalnoj fazi, pojavljuju se i prve narudžbe brodova pogonjenih amonijakom (3 broda) i vodikom (4 broda), prvenstveno za tankere i general cargo tržište.
U isto vrijeme širi se i prateća infrastruktura. Samo u prvoj polovici 2025. naručeno je 13 novih LNG bunkering brodova, čime se pridružuju postojećoj globalnoj floti od 62 broda. Veljača je bila najaktivnija, s čak osam narudžbi u tom mjesecu.
Nadolazeći IMO-ovi propisi o intenzitetu emisije goriva unutar Net-Zero okvira dodatno će potaknuti ovu tranziciju, jer se brodovlasnici nastoje pravovremeno prilagoditi novim standardima.