Australska pomorska sigurnosna agencija (AMSA) objavila je godišnje izvješće za 2024., zabilježivši ukupno 5.625 prijavljenih pomorskih incidenata te dodatnih 394 sigurnosna upozorenja – što predstavlja porast od 2,8 % u odnosu na 2023. godinu.
Najviše incidenata odnosi se na tzv. domestic commercial vessels (DCVs), odnosno domaće komercijalne brodove, kojih je bilo prijavljeno 1.182 – što je 5 % više nego prethodne godine i čak 55,5 % više nego 2020. godine.
Iako su vrlo ozbiljni incidenti smanjeni s 7 na 6 slučajeva, broj lakših incidenata porastao je za 13,2 %. Ozbiljni incidenti pali su za 17,6 %, što sugerira poboljšanje sigurnosne prakse ili učinkovitiju prijavu manjih događaja, piše Safety4Sea.
Tko prijavljuje incidente?
Putnički brodovi i dalje pokazuju najvišu kulturu prijavljivanja – čine 8,9 % flote, ali prijavljuju gotovo polovicu (46,6 %) svih incidenata. Suprotno tome, ribarski brodovi (26,3 % flote) prijavili su tek 9,9 % incidenata.
Flota brodova manjih od 7,5 metara čini 59 % svih DCV-ova, ali odgovorna je za samo 12,1 % incidenata. Brodovi veći od 12 metara, kojih je 20,6 %, prijavljuju čak 69,5 % svih incidenata.
Smrtni slučajevi i ozljede
Tijekom 2024. godine zabilježena su tri smrtna incidenta s ukupno četiri poginule osobe:
- Jedan putnik je stradao kada je kamion skliznuo s trajekta nakon što se brod odvojio s veza.
- Dvojica članova posade poginula su nakon što se prevrnuo aluminijski ribarski čamac; nisu nosili prsluke za spašavanje.
- Jedan član posade poginuo je nakon što ga je udario boom na jedrilici tijekom Rolex Sydney to Hobart regate.
U petogodišnjem razdoblju (2020. – 2024.) na DCV-ovima je zabilježeno ukupno 14 smrtnih slučajeva – polovica na ribarskim brodovima.
Stopa smrtnosti u 2024. bila je 4,5 na 100.000 članova posade, niža u usporedbi s drugim sektorima poput poljoprivrede ili prijevoza.
Ozljede na brodovima
U gotovo 20 % incidenata ozlijeđen je barem jedan član posade ili putnik, a trećina tih slučajeva bila je ozbiljna.
- Putnički brodovi prijavili su 46,2 % svih ozbiljnih ozljeda – 21 putnik i 15 članova posade.
- Neputnički brodovi činili su 30,8 % ozbiljnih ozljeda.
- Ribarski i hire & drive brodovi prijavili su po 11,5 % ozbiljnih ozljeda.
Ovi podaci naglašavaju važnost kontinuirane edukacije i kontrole sigurnosnih procedura, osobito u segmentima s većim brojem posade i putnika, kao i među manjim plovilima koja često ostaju izvan fokusa regulativa.