Više od deset godina nakon početka ambicioznog projekta izgradnje pet obalnih ophodnih brodova (OOB) za Hrvatsku ratnu mornaricu, Brodosplit je do sada isporučio tek dva – Omiš i Umag. Sudbina preostala tri broda sve je neizvjesnija nakon što su pregovori između Ministarstva obrane i Brodosplita ponovno prekinuti.
Projekt vrijedan 51 milijun eura, pokrenut 2014. godine, trebao je označiti novo poglavlje u modernizaciji HRM-a. No, umjesto brzog dovršetka, uslijedile su godine kašnjenja, narušenih odnosa i financijskih neslaganja. Prvi brod Omiš isporučen je s četiri godine zakašnjenja, dok je drugi, OOB Umag, stigao tek početkom 2025., i to nakon izravne intervencije ministra obrane Ivana Anušića, piše Poslovni.hr.
U splitskom škveru trenutno stoje tri nedovršena broda, ali nastavak suradnje čini se sve manje vjerojatnim. Iz MORH-a neslužbeno poručuju kako su im ponuđene cijene za dovršetak preostala tri broda neprihvatljive. Riječ je navodno o razlici većoj od 10 milijuna eura u odnosu na originalne iznose. Dok MORH traži jasan pravni i financijski temelj za dodatna ulaganja, Brodosplit tvrdi da je već predao sve potrebne analize, revizije i dokumentaciju kojom se pravdaju troškovi, ali bez uspjeha.
Poseban problem predstavlja činjenica da je Brodosplit pristao na isporuku Umaga i uz vlastiti financijski gubitak, nadajući se da će dogovor o preostalim brodovima uključiti nadoknadu povećanih troškova. Prema njihovim tvrdnjama, tržišna cijena jednog OOB-a danas iznosi oko 28,5 milijuna eura, dok je MORH Umag platio tek 13 milijuna s PDV-om.
U međuvremenu, MORH se okreće većim projektima – poput nabavke dviju korveta – dok istovremeno HRM ima ozbiljan manjak posada i resursa. U cijeloj priči, obje strane priznaju da su OOB-ovi od ključne važnosti za nadzor Jadrana, ali ni MORH ni Brodosplit zasad ne nalaze zajednički interes da dovrše seriju.
Za Brodosplit, koji je u predstečajnom postupku i bilježi više od 500 milijuna eura duga, ovo bi mogao biti i simbolički kraj brodogradnje za potrebe obrane, osim ako se država ne uključi aktivnije. Nada za dogovor još postoji, ali vrijeme polako istječe – kako za brodove, tako i za škver.