Povijest brodogradilišta u Monfalconeu nije samo talijanska – ispisana je rukama pomoraca s Lošinja, Kraljevice, Sušaka i Rijeke.
Brodogradilište u Monfalconeu osnovano je 1908. godine pod imenom Cantiere Navale Triestino, a njegova povijest duboko je isprepletena s hrvatskim pomorcima, brodarima i brodograditeljima. Osnivači su bili braća Cosulich s Malog Lošinja, a prve brodove gradili su britanski inženjeri uz pomoć brodograditelja iz Istre i s otoka Lošinja, piše Novi List.
Prve novogradnje bile su “Trieste D” i “Split D” za parobrodarsko društvo Dalmatia iz Zadra. Taj “Split” iz 1909. godine promijenio je više imena i vlasnika – plovio je pod Jadrolinijinom zastavom kao “Istra” i “Poreč”, a posljednje putovanje završio je u splitskom rezalištu 1965.
BRODOVI VENECIJANSKIH DUŽDEVA I TIRRENIA IZ RIJEKE
Za riječku kompaniju Sidarma škver u Monfalconeu izgradio je pet identičnih motornih brodova s imenima venecijanskih duždeva. Svi su potopljeni tijekom Drugog svjetskog rata, a zanimljiv je podatak da su dva broda nosila isto ime – “Marco Foscarini”.
Četiri broda za kompaniju Tirrenia di Navigazione iz Napulja, izgrađena 1928. godine, imala su matičnu luku u Rijeci: “Rossini”, “Paganini”, “Puccini” i “Verdi”. Njihove sudbine bile su burne – neki su potopljeni, a drugi rezani desetljećima kasnije u Italiji.
ZLATNE GODINE JUGOLINIJE: PAZIN, BAKAR, KASTAV, KRALJEVICA
Riječka Jugolinija dobila je četiri broda iz Monfalconea krajem šezdesetih – “Bakar”, “Kastav”, “Pazin” i “Kraljevica”. Brod “Kraljevica”, izgrađen 1968., ostao je upamćen po velikom spašavanju 1974. godine. U Atlantiku, 400 milja od Bermuda, zapovjednik Kolarić i posada spasili su sedam ozlijeđenih članova posade gorućeg tankera “North Earl”. Pomoć su pružali i brodski liječnik dr. Milinić te časnici, a posadi je dodijeljena Plava vrpca Vjesnika.
“Pazin” se 1990. suočio s olujom u Biskaju, pri čemu se ozbiljno nagnuo. Zaklon pronađen u Gijonu omogućio je hitne popravke. I taj brod je završio u rezalištu Alang u Indiji, pod panamskom zastavom, ali s hrvatskom posadom.
JADROLINIJA, ATLANTSKA PLOVIDBA I PULSKI BRODOVI ZA KRUŽNA PUTOVANJA
Dubrovačka Atlantska plovidba imala je u floti brod “Bitola”, izgrađen u Monfalconeu 1947. godine kao “Adria”. Preuzeli su ga hrvatski pomorci 1963., a nakon samo pet godina prodan je Panami.
Značajan trag ostavljaju i brodovi “Dalmacija” i “Istra” – izgrađeni 1965. u pulskom Uljaniku, ali već 1969. u Monfalconeu pretvoreni u kruzere. “Dalmacija” je rezana 2009. u Indiji, dok je “Istra”, pod brojnim imenima, plovila sve do 2018. kad je rezana u Turskoj.
ZANEMARENI BRODOVI U POVIJESTI
Zanimljivost vezana uz parobrod “Liqeni”, izgrađen 1912., jest da je navodno kratko bio pod Jadrolinijinom zastavom, iako se to ne navodi u službenim monografijama. Brod je prošao ruke raznih vlasnika – od Kotora do Cetinja – a njegova sudbina nakon 1948. ostaje nepoznata.
TRAGOVI LOŠINJANA I RATNE EPIZODE
Brod “Clara”, naručen od lošinjskih brodovlasnika, izgrađen je 1922. i kasnije preimenovan u “Stone Street”, a 1942. torpediran. Brod “Iris” iz 1914., vlasništvo obitelji Martinolich, bio je zaplijenjen od rumunjske mornarice zbog “neovlaštenog” isticanja srpske zastave.
Dubrovčani su brodove “Lokrum” i “Lovrjenac” naručili još 1909. godine. “Lovrjenac” je više puta mijenjao ime – “Dubrovnik”, “Dedinje” – a 1943. je potopljen uz tragičan gubitak stotinu života.
IZDUŽIVANJE BRODOVA I NEZABORAVNI POŽAR U ADENU
Brodovi Jadroplova – “Omiš”, “Bol”, “Solin” i “Jelsa” – produljeni su 1968. u Monfalconeu. Na “Omišu” je 1973. izbio požar u luci Aden. Iako teško oštećen, brod je vlastitim pogonom doplovio do Vranjica, gdje je popravljen.
Njegovi “blizanci” također su završili životne putanje daleko od doma – neki u Kolumbiji, drugi u Meksiku, pod imenima poput “Felipe”, “Budin” i “Castilla”.