Zapadna Afrika danas čini 14% svih utovara za capesize brodove, što je više nego dvostruko u odnosu na prije tri godine, pokazuje najnovija analiza banke Jefferies. Taj rast prvenstveno pokreće snažan izvoz boksita iz Gvineje, a dodatni poticaj tržištu očekuje se krajem godine pokretanjem divovskog rudarskog projekta Simandou.
Prema podacima AXSMarine i Ursa Shipbrokersa, tijekom prve polovice 2025. kineske luke primile su 106,7 milijuna tona boksita – porast od 22,5 milijuna tona u odnosu na isto razdoblje 2024. Gotovo dvije trećine tog tereta prevoze capesize i newcastlemax brodovi, piše Splash247.
Kina je 2024. postavila novi rekord u uvozu boksita – gotovo 171 milijun tona, od čega čak 70% dolazi iz Gvineje. Taj sirovinski uvoz prati i rast domaće proizvodnje aluminija, koja je u prvoj polovici ove godine dosegla 21,8 milijuna tona – što je povećanje od 2,5% u odnosu na lani.
Znakovito je da capesize brodovi danas više prevoze boksita nego ugljena, što dodatno potvrđuje promjenu u strukturi globalnih tereta za ovaj segment brodova.
Ipak, rastuće oslanjanje na Gvineju nosi i potencijalne rizike. Gvinejska vlada najavila je da želi veću kontrolu nad pomorskim lancem opskrbe. Ministar rudarstva Bouna Sylla najavio je kako će 50% cjelokupnog izvoza boksita morati biti prevoženo brodovima pod gvinejskom zastavom.
Uz to, osnovana je državna brodarska tvrtka Guinéenne des Transports Maritimes (GUITRAM), koja će prevoziti dio izvoza. Također je uveden nacionalni indeks za cijene boksita – Guinea Bauxite Index (GBX) – kako bi se postigla veća transparentnost i ekonomski nadzor.
Brokerska kuća SSY upozorava da bi sve veća državna intervencija mogla usporiti dosadašnji vrtoglavi rast izvoza te da bi privlačnost gvinejskog boksita mogla opasti u očima globalnih brodara.