OTP Groupama Banner

O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

OTP Groupama Banner

Znanstvenici i ekolozi upozoravaju: Crni ugljik razara Arktik, a IMO i dalje bez pravila

Unatoč godinama rasprava u IMO-u, emisije crnog ugljika s brodova u Arktiku i dalje rastu, a konkretna pravila još uvijek ne postoje

Nova analiza organizacije Pacific Environment upozorava na hitnu potrebu uvođenja međunarodnih propisa protiv emisija crnog ugljika s brodova koji plove kroz Arktik. U izvješću pod nazivom “On Thin Ice”, naglašava se da crni ugljik – čađa koja nastaje izgaranjem fosilnih goriva – značajno doprinosi topljenju leda kada se taloži na snijegu i ledu, smanjujući njihovu refleksiju sunčevog zračenja, piše Safety4Sea.

Crni ugljik: globalna prijetnja iz arktičkih voda

Količina crnog ugljika iz pomorskog prometa u Arktiku predstavlja prijetnju za ledeni pokrov, globalnu klimu i zdravlje lokalnih zajednica. Pacific Environment poziva Međunarodnu pomorsku organizaciju (IMO) da naloži prelazak na goriva s nižim emisijama crnog ugljika – poput distilatnih goriva – koja su već dostupna i mogu odmah smanjiti utjecaj na okoliš.

Eksplozivan rast prometa

Prema izvješću PAME-a, broj brodova u Arktiku porastao je za 37% od 2013. do 2024., dok je ukupna preplovljena udaljenost u tim vodama porasla za 108%. Najveći udio imaju ribarski brodovi (34%), a slijede bulkeri, ledolomci i istraživačka plovila.

Godine rasprava, ali bez konkretnih mjera

Iako IMO već od 2007. razmatra problem crnog ugljika, formalne mjere i dalje ne postoje. Postignuta je definicija, razvijene su metode mjerenja i izrađene liste tehničkih mjera, ali zbog pritiska naftne industrije, složenosti sektora i nedostatka političke volje – regulativa nije donesena.

Poziv na djelovanje prije PPR 13

Pacific Environment upozorava da predstojeći sastanak IMO-ove radne skupine za sprječavanje onečišćenja (PPR 13), zakazan za početak 2026., predstavlja ključnu priliku za dogovor o obaveznim mjerama. Bez čvrstih pravila, brodarske tvrtke nemaju poticaj za prelazak na čišće alternative.

Iako tehnologija i rješenja postoje, bez međunarodnih obveza crni ugljik iz arktičkog brodskog prometa i dalje će se povećavati. Organizacije za zaštitu okoliša pozivaju IMO da konačno reagira i zaštiti jedan od najosjetljivijih ekosustava planeta.

Unatoč godinama rasprava u IMO-u, emisije crnog ugljika s brodova u Arktiku i dalje rastu, a konkretna pravila još uvijek ne postoje

Nova analiza organizacije Pacific Environment upozorava na hitnu potrebu uvođenja međunarodnih propisa protiv emisija crnog ugljika s brodova koji plove kroz Arktik. U izvješću pod nazivom “On Thin Ice”, naglašava se da crni ugljik – čađa koja nastaje izgaranjem fosilnih goriva – značajno doprinosi topljenju leda kada se taloži na snijegu i ledu, smanjujući njihovu refleksiju sunčevog zračenja, piše Safety4Sea.

Crni ugljik: globalna prijetnja iz arktičkih voda

Količina crnog ugljika iz pomorskog prometa u Arktiku predstavlja prijetnju za ledeni pokrov, globalnu klimu i zdravlje lokalnih zajednica. Pacific Environment poziva Međunarodnu pomorsku organizaciju (IMO) da naloži prelazak na goriva s nižim emisijama crnog ugljika – poput distilatnih goriva – koja su već dostupna i mogu odmah smanjiti utjecaj na okoliš.

Eksplozivan rast prometa

Prema izvješću PAME-a, broj brodova u Arktiku porastao je za 37% od 2013. do 2024., dok je ukupna preplovljena udaljenost u tim vodama porasla za 108%. Najveći udio imaju ribarski brodovi (34%), a slijede bulkeri, ledolomci i istraživačka plovila.

Godine rasprava, ali bez konkretnih mjera

Iako IMO već od 2007. razmatra problem crnog ugljika, formalne mjere i dalje ne postoje. Postignuta je definicija, razvijene su metode mjerenja i izrađene liste tehničkih mjera, ali zbog pritiska naftne industrije, složenosti sektora i nedostatka političke volje – regulativa nije donesena.

Poziv na djelovanje prije PPR 13

Pacific Environment upozorava da predstojeći sastanak IMO-ove radne skupine za sprječavanje onečišćenja (PPR 13), zakazan za početak 2026., predstavlja ključnu priliku za dogovor o obaveznim mjerama. Bez čvrstih pravila, brodarske tvrtke nemaju poticaj za prelazak na čišće alternative.

Iako tehnologija i rješenja postoje, bez međunarodnih obveza crni ugljik iz arktičkog brodskog prometa i dalje će se povećavati. Organizacije za zaštitu okoliša pozivaju IMO da konačno reagira i zaštiti jedan od najosjetljivijih ekosustava planeta.

MOŽE VAS ZANIMATI

Kilchem Pacific