Nova pravila i klauzule u osigurateljskim ugovorima mogli bi ostaviti brodare bez naknade ako dođe do havarije uzrokovane elektroničkim ometanjem navigacije
Stručnjaci za pomorsko osiguranje upozoravaju na sve veću pravnu nesigurnost oko pokrića šteta nastalih uslijed GPS spoofinga – namjernog lažiranja satelitskog signala koji može dovesti do ozbiljnih pomorskih nesreća.
Tradicionalne police osiguranja trupa i stroja (Hull & Machinery – H&M) obično pokrivaju nasukavanja, čak i kada se radi o navigacijskoj pogrešci. No, sve češća primjena cyber isključenja, poput klauzule LMA5403, stvara pravnu sivu zonu. Ta klauzula isključuje pokriće za štete “izravno ili neizravno uzrokovane korištenjem elektroničkog sustava u svrhu nanošenja štete”, piše Splash247.
Kako objašnjava Chris Kilbee iz AAA, problem je u tome što je teško dokazati je li spoofing bio zlonamjeran. Ako osiguratelji ne mogu dokazati namjeru, mogu biti prisiljeni isplatiti štetu. No, ako se dokaže da je manipulacija signalom imala zlonamjernu svrhu, brodovlasnici riskiraju odbijanje isplate.
Kao moguće rješenje, AAA preporučuje korištenje tzv. “cyber buy-back” klauzula, koje uz dodatnu premiju omogućuju vraćanje pokrića za štete povezane s cyber incidentima, uključujući spoofing.
Rizici nisu teorijski – primjeri su sve brojniji. U lipnju su se dva tankera sudarila južno od Hormuškog tjesnaca nakon lažnih GPS signala. U svibnju je kontejnerski brod MSC Antonia završio nasukan kod Jeddah, a na satelitskim servisima brod se “pojavio” na pogrešnoj lokaciji – usred pustinje.
Statistika satelitske tvrtke Marlink pokazuje drastičan porast incidenata: dok su u srpnju 2024. primali jednu prijavu svaka dva tjedna, sredinom srpnja 2025. zabilježili su više od 150 prijava u jednom danu.
Spoofing je najizraženiji u Crvenom moru, Crnom moru, Perzijskom zaljevu i Južnokineskom moru – regijama s pojačanom geopolitičkom napetošću.
Brodarima se savjetuje da detaljno pregledaju svoje police osiguranja te da u suradnji s brokerima razmotre dodatne klauzule koje mogu osigurati pokriće u slučaju elektroničkih ometanja navigacije.