Tanker Latur svojim putovanjem otvara pitanja o sigurnosti, transparentnosti i odgovornosti u arktičkoj plovidbi
Rusija nastavlja testirati granice sigurnosti pri izvozu nafte preko Arktika. Suezmax tanker Latur, star 19 godina i pod sankcijama, ukrcao je rusku sirovu naftu te 6. kolovoza isplovio iz Murmanska prema Kini, s predviđenim dolaskom 6. rujna. Brod plovi pod zastavom Komora, koja se nalazi na crnim listama Pariškog i Tokijskog MOU-a zbog lošeg sigurnosnog zapisa i slabe usklađenosti s međunarodnim standardima.
Kako navodi gCaptain, osiguranje broda je nepoznato, što je uobičajeno kod plovila pod sankcijama koja nemaju zapadno P&I pokriće. Klasifikaciju mu je oduzeo Indian Register of Shipping u veljači ove godine zbog neobavljenog pregleda.
Prema službenoj stranici ruske Administracije Sjevernog morskog puta, Latur nema izdanu dozvolu za plovidbu ovim strateškim pravcem. Iako ruska pravila zahtijevaju valjanu dozvolu za svaki ulazak u te vode, sve je češća praksa da se shadow flota kreće bez prijave.
Ove rute i dalje dijelom prekrivaju ledena polja, posebno u Laptevskom, Istočnosibirskom i Čukotskom moru. Latur se trenutno nalazi u Karskom moru i plovi bez pratnje ledolomca, što povećava rizik od nezgoda.
Ovo nije prvi put da Rusija koristi konvencionalne tankere za prolazak Arktikom. Prvi takav transport dogodio se u rujnu 2023., a sadašnji slučaj predstavlja daljnju eskalaciju.
Sjedinjene Države su u veljači 2024. stavile Latur (tada pod imenom Mercury) na listu sankcija zbog sudjelovanja u transportu ruske nafte izvan G7 ograničenja cijene. Brodom je tada upravljao Gatik Ship Management, ključni akter shadow flote s flotom od preko 60 tankera, koja se u međuvremenu raspala.
Vlasništvo Latura kasnije je prešlo na Gessi Maritime Corp iz Sejšela, dok je upravljanje brodom povjereno Maple Maritime Solutions FZE iz Ujedinjenih Arapskih Emirata. Gessi Maritime je također pod američkim sankcijama od siječnja 2025.
Prije ukrcaja nafte u Murmansku, brod je gotovo dva tjedna mirovao uz norvešku obalu. Norveške vlasti najavile su pojačane inspekcije sankcioniranih i mogućno neosiguranih tankera, s ciljem smanjenja ekološkog rizika i suzbijanja aktivnosti shadow flote u svojim vodama.