OTP Groupama Banner

O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

OTP Groupama Banner

X-Press Pearl: Najveći ekološki spor u povijesti Šri Lanke pred ključnim odlukama

Brodar tvrdi da je presuda donesena bez da su mogli iznijeti obranu, a posadu se drži kao „taoce“ pravosudnog procesa

Singapurski brodar X-Press Feeders oštro je reagirao na odluku Vrhovnog suda Šri Lanke kojom mu se nalaže isplata odštete od milijardu američkih dolara u roku od godinu dana zbog potonuća kontejnerskog broda X-Press Pearl 2021. godine. Tvrtka upozorava da presuda krši načelo pravičnog postupka, nepravedno okrivljuje posadu i postavlja opasan presedan za svjetsko brodarstvo, piše Splash247.

Brodar tvrdi da je sud praktički osudio zapovjednika i lokalne agente i prije završetka suđenja – u nekim slučajevima i prije podizanja optužnice. Zapovjednik broda već četiri i pol godine ne smije napustiti Šri Lanku zbog sudske zabrane putovanja, odvojen je od obitelji i ne može raditi, unatoč ponudi da uplati najveći mogući iznos kazne za svoje optužbe.

„Presuda njih drži kao ljudski kolateral kako bi se osigurala poslušnost vlasnika i operatera broda“, navodi kompanija, ističući da im nije dana prilika za odgovor na optužbe.

X-Press Pearl, kontejnerski brod kapaciteta 2.700 TEU, potonuo je kod Colomba u lipnju 2021. nakon požara koji je izbio u kontejneru s istjecanjem dušične kiseline. Nesreća je izazvala najveću ekološku katastrofu u povijesti Šri Lanke, a na obalu je izbačeno na stotine tona plastičnih peleta. Iako je X-Press Feeders već isplatio više od 150 milijuna dolara za uklanjanje olupine, čišćenje i odštete ribarima, političke i pravne posljedice traju više od četiri godine.

Brodar optužuje lokalne vlasti za niz propusta, uključujući inspekcije broda nekoliko dana prije požara koje nisu uočile nikakvu opasnost te odbijanje luka u Kataru, Indiji i Šri Lanki da iskrcaju opasni kontejner prije nego što je požar izbio. Sud je priznao da tadašnja predsjednica Agencije za zaštitu morskog okoliša nije naredila udaljavanje broda od obale, što bi, prema tvrdnji kompanije, smanjilo razmjere štete – no za to nije dodijeljena nikakva odgovornost.

Šri Lanka od početka ističe namjeru da vodi jedan od najvećih ekoloških odštetnih zahtjeva u povijesti pomorstva. Još 2021. pokrenuti su kazneni postupci protiv zapovjednika, upravitelja stroja i lokalnih agenata. Naredba o isplati milijarde dolara postavlja novi rekord za privremenu odštetu u pomorskim sporovima, a X-Press Feeders upozorava da bi takav iznos mogao uništiti većinu brodarskih kompanija.

Tvrtka, koja u luku Colombo pristaje više od 40 godina, upozorava da presuda može poskupjeti uvoz i izvoz Šri Lanke te poziva na „razumno odlučivanje“ koje će uravnotežiti obnovu okoliša s gospodarskim potrebama zemlje i poštivanjem međunarodnog pomorskog prava.

Brodar tvrdi da je presuda donesena bez da su mogli iznijeti obranu, a posadu se drži kao „taoce“ pravosudnog procesa

Singapurski brodar X-Press Feeders oštro je reagirao na odluku Vrhovnog suda Šri Lanke kojom mu se nalaže isplata odštete od milijardu američkih dolara u roku od godinu dana zbog potonuća kontejnerskog broda X-Press Pearl 2021. godine. Tvrtka upozorava da presuda krši načelo pravičnog postupka, nepravedno okrivljuje posadu i postavlja opasan presedan za svjetsko brodarstvo, piše Splash247.

Brodar tvrdi da je sud praktički osudio zapovjednika i lokalne agente i prije završetka suđenja – u nekim slučajevima i prije podizanja optužnice. Zapovjednik broda već četiri i pol godine ne smije napustiti Šri Lanku zbog sudske zabrane putovanja, odvojen je od obitelji i ne može raditi, unatoč ponudi da uplati najveći mogući iznos kazne za svoje optužbe.

„Presuda njih drži kao ljudski kolateral kako bi se osigurala poslušnost vlasnika i operatera broda“, navodi kompanija, ističući da im nije dana prilika za odgovor na optužbe.

X-Press Pearl, kontejnerski brod kapaciteta 2.700 TEU, potonuo je kod Colomba u lipnju 2021. nakon požara koji je izbio u kontejneru s istjecanjem dušične kiseline. Nesreća je izazvala najveću ekološku katastrofu u povijesti Šri Lanke, a na obalu je izbačeno na stotine tona plastičnih peleta. Iako je X-Press Feeders već isplatio više od 150 milijuna dolara za uklanjanje olupine, čišćenje i odštete ribarima, političke i pravne posljedice traju više od četiri godine.

Brodar optužuje lokalne vlasti za niz propusta, uključujući inspekcije broda nekoliko dana prije požara koje nisu uočile nikakvu opasnost te odbijanje luka u Kataru, Indiji i Šri Lanki da iskrcaju opasni kontejner prije nego što je požar izbio. Sud je priznao da tadašnja predsjednica Agencije za zaštitu morskog okoliša nije naredila udaljavanje broda od obale, što bi, prema tvrdnji kompanije, smanjilo razmjere štete – no za to nije dodijeljena nikakva odgovornost.

Šri Lanka od početka ističe namjeru da vodi jedan od najvećih ekoloških odštetnih zahtjeva u povijesti pomorstva. Još 2021. pokrenuti su kazneni postupci protiv zapovjednika, upravitelja stroja i lokalnih agenata. Naredba o isplati milijarde dolara postavlja novi rekord za privremenu odštetu u pomorskim sporovima, a X-Press Feeders upozorava da bi takav iznos mogao uništiti većinu brodarskih kompanija.

Tvrtka, koja u luku Colombo pristaje više od 40 godina, upozorava da presuda može poskupjeti uvoz i izvoz Šri Lanke te poziva na „razumno odlučivanje“ koje će uravnotežiti obnovu okoliša s gospodarskim potrebama zemlje i poštivanjem međunarodnog pomorskog prava.

MOŽE VAS ZANIMATI

Druga strana Kanade