Panamski brodarski registar uveo je nova, znatno stroža pravila za sve brodove pod svojom zastavom koji sudjeluju u STS (ship-to-ship) prijenosima nafte. Ova pravila stupila su na snagu 6. kolovoza 2025. godine, a donesena su kroz Rezoluciju br. 106-035-DGMM.
Sukladno novim mjerama, svi tankeri nosivosti veće od 150 GT pod panamskom zastavom obvezni su najmanje 48 sati prije svake STS operacije obavijestiti Panamsku pomorsku upravu (PMA), dostavljajući niz tehničkih i logističkih podataka.
Obvezni podaci uključuju:
- Naziv, zastavu, pozivni znak i IMO broj svih uključenih brodova
- Planirani dolazak na mjesto operacije
- Točno vrijeme i koordinate početka operacije
- Vrstu manevra (usidren ili u plovidbi)
- Vrstu i količinu naftnih proizvoda koji se prenose
- Procijenjeno trajanje operacije
- Kontakt podatke za Designated Person Ashore (DPA) svakog broda
- Potvrdu o postojanju STS plana u skladu s MARPOL-om (Regulacija 41)
Ako dođe do promjene procijenjenog vremena dolaska veće od šest sati, kapetan, brodar ili DPA mora ažurirati obavijest prema PMA.
Ove mjere uvedene su kao odgovor na sve češće korištenje brodova za prikrivene aktivnosti poput izbjegavanja sankcija, prijenosa sirove nafte bez nadzora i operacija bez odgovarajućih ekoloških standarda. Takve aktivnosti često se povezuju sa “shadow fleet” flotama koje se koriste zastavama pogodnosti za prikrivanje vlasništva i rute.
Panamska uprava naglašava kako se ovom rezolucijom želi dodatno učvrstiti pozicija Paname kao odgovorne države zastave te osigurati visoke standarde sigurnosti, transparentnosti i zaštite morskog okoliša.
Nepridržavanje ovih pravila, ovisno o težini prekršaja, može rezultirati čak i gubitkom panamske registracije broda.