OTP Groupama Banner

O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

OTP Groupama Banner

Pomorstvo mijenja pogon: metanol i amonijak spremni za globalnu primjenu

Prema najnovijem izvješću Global Maritime Foruma i inicijative Getting to Zero Coalition, metanol i amonijak više se ne smatraju samo potencijalnim opcijama, već su prepoznati kao operativno spremna goriva za pomorstvo bez emisija.

Izvješće „From pilots to practice: Methanol and ammonia as shipping fuels“, temeljeno na intervjuima s 40 ključnih organizacija iz industrije, potvrđuje da je metanol spreman za niskougljičnu upotrebu, dok je amonijak u fazi probnih plovidbi i testiranja, navodi gCaptain.

U odnosu na prvo izdanje izvješća iz 2020., riječ je o značajnom napretku.
Metanol je već integriran u komercijalne operacije – više od 60 brodova već plovi na metanol, a daljnjih 300 brodova je naručeno. Oprema za bunkering postoji u najmanje 20 luka diljem svijeta. Pomorci koji su već radili s ovim gorivom navode da je metanol siguran i relativno jednostavan za rukovanje. Glavni izazov ostaje ograničena dostupnost „zelenog metanola“, koji čini tek manji dio ukupne proizvodnje.

Amonijak je korak iza, ali brzo napreduje. Testiranja motora pokazuju da emisije s broda na dimnjak (tank-to-wake) mogu biti smanjene i do 95%. Prvi amonijakom pogonjeni brodovi već su u plovidbi, testovi motora su u završnoj fazi, a bunkering testovi su započeli.

Stručnjaci ipak upozoravaju da tehnološka spremnost nije dovoljna. Za širu primjenu bit će ključno djelovanje IMO-a, nacionalnih vlada i same industrije – posebno u području regulative, poticaja i infrastrukture.

Podaci DNV-a potvrđuju globalni zaokret:
Tijekom prve polovice 2025. godine, naručeno je 19,8 milijuna GT brodova pogonjenih alternativnim gorivima, što je 78% više nego u istom razdoblju 2024.
I dok LNG i dalje drži primat s 87 novih narudžbi, metanol se učvrstio s 40 narudžbi, dok amonijak bilježi prve narudžbe – zasad tri broda, i to uglavnom u sektoru tankera i generalnog tereta.

Kako bi se osigurala daljnja dekarbonizacija, izvješće poziva na:

  • uvođenje ciljanih regulatornih poticaja
  • izgradnju bunkering infrastrukture
  • certificiranje goriva i sustave za povezivanje potražnje i opskrbe (book-and-claim model).

Pomorcima i brodarima predstoji razdoblje prilagodbe, ali i prilika da budu dio prijelaza prema čišćem i održivijem pomorstvu.

Prema najnovijem izvješću Global Maritime Foruma i inicijative Getting to Zero Coalition, metanol i amonijak više se ne smatraju samo potencijalnim opcijama, već su prepoznati kao operativno spremna goriva za pomorstvo bez emisija.

Izvješće „From pilots to practice: Methanol and ammonia as shipping fuels“, temeljeno na intervjuima s 40 ključnih organizacija iz industrije, potvrđuje da je metanol spreman za niskougljičnu upotrebu, dok je amonijak u fazi probnih plovidbi i testiranja, navodi gCaptain.

U odnosu na prvo izdanje izvješća iz 2020., riječ je o značajnom napretku.
Metanol je već integriran u komercijalne operacije – više od 60 brodova već plovi na metanol, a daljnjih 300 brodova je naručeno. Oprema za bunkering postoji u najmanje 20 luka diljem svijeta. Pomorci koji su već radili s ovim gorivom navode da je metanol siguran i relativno jednostavan za rukovanje. Glavni izazov ostaje ograničena dostupnost „zelenog metanola“, koji čini tek manji dio ukupne proizvodnje.

Amonijak je korak iza, ali brzo napreduje. Testiranja motora pokazuju da emisije s broda na dimnjak (tank-to-wake) mogu biti smanjene i do 95%. Prvi amonijakom pogonjeni brodovi već su u plovidbi, testovi motora su u završnoj fazi, a bunkering testovi su započeli.

Stručnjaci ipak upozoravaju da tehnološka spremnost nije dovoljna. Za širu primjenu bit će ključno djelovanje IMO-a, nacionalnih vlada i same industrije – posebno u području regulative, poticaja i infrastrukture.

Podaci DNV-a potvrđuju globalni zaokret:
Tijekom prve polovice 2025. godine, naručeno je 19,8 milijuna GT brodova pogonjenih alternativnim gorivima, što je 78% više nego u istom razdoblju 2024.
I dok LNG i dalje drži primat s 87 novih narudžbi, metanol se učvrstio s 40 narudžbi, dok amonijak bilježi prve narudžbe – zasad tri broda, i to uglavnom u sektoru tankera i generalnog tereta.

Kako bi se osigurala daljnja dekarbonizacija, izvješće poziva na:

  • uvođenje ciljanih regulatornih poticaja
  • izgradnju bunkering infrastrukture
  • certificiranje goriva i sustave za povezivanje potražnje i opskrbe (book-and-claim model).

Pomorcima i brodarima predstoji razdoblje prilagodbe, ali i prilika da budu dio prijelaza prema čišćem i održivijem pomorstvu.

MOŽE VAS ZANIMATI

Druga strana Kanade