Šteta se ne mjeri samo u tonama goriva, već i u tisućama tona plastike raznesene morskim strujama
Indijska Direkcija za pomorstvo potvrdila je da je započela najosjetljivija faza spašavanja nakon potonuća kontejnerskog broda MSC Elsa 3, koji leži na dubini od 51 metar uz obalu Kerale. Od 20. kolovoza saturacijski ronioci krenuli su s ispumpavanjem preostalog goriva iz spremnika broda, a operaciju vodi specijalizirana tvrtka SMIT Salvage, angažirana od vlasnika broda i osiguravatelja North Standard P&I kluba.
Prva faza operacije u srpnju završila je zatvaranjem ventilacijskih otvora kroz koje je curila manja količina goriva, no zbog monsunskih uvjeta daljnji radovi su tada obustavljeni. Sada se ciljano kreće u uklanjanje preostalih 450 tona goriva – od čega je 85 tona dizela, a ostatak VLSFO. Planirano je da posao bude završen do 25. rujna, iako rok ovisi o vremenskim prilikama, piše The Maritime Executive.
Lokacija havarije, udaljena 14 nautičkih milja od indijske obale, pod posebnom je sigurnosnom zonom od jedne milje, a u akciji sudjeluju brodovi za podršku roniocima i nadzor onečišćenja. Od potonuća broda 25. svibnja, povremeno su se bilježile manje mrlje goriva koje su se razilazile pod utjecajem valova.
Ekološka šteta nije ograničena samo na gorivo. Na obali je do sada prikupljeno 655 tona plastičnih peleta (nurdlesa), dok je od ukupno 650 kontejnera njih 66 pronađeno i izvađeno nakon što su isplivali ili se razbili na obali. Krhotine i plastika doplivali su čak i do Šri Lanke.
Vlasnik broda, MSC Mediterranean Shipping Company, suočava se s pravnim posljedicama u Indiji i Šri Lanki. Sud u Kerali privremeno je zadržao pet MSC-ovih brodova kao osiguranje za odštetne zahtjeve lokalnih ribara i vlasnika tereta, uključujući i spor vrijedan milijardu dolara. Četiri broda oslobođena su nakon polaganja jamčevine, no MSC Akiteta II i dalje je blokiran u indijskoj luci.
MSC upozorava da sporovi prijete međunarodnoj trgovini i opskrbnim lancima te ističe da bi ovakva sudska praksa mogla postaviti presedan s kojim se brodarske kompanije neće moći nositi. Šri Lanka je u međuvremenu pokrenula zasebne postupke zbog ekološke štete na svojoj obali.