OTP Groupama Banner

O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

OTP Groupama Banner

Tankerska flota stari – premalo novih isporuka, sve više brodova starijih od 20 godina

Prosječna starost globalne tankerske flote premašila je 14 godina, a sve veći udio čine brodovi stariji od 20 godina, što stvara pritisak na održavanje i sigurnost

Globalna tankerska flota stari brže nego ikad, a novih isporuka nema dovoljno da zamijene brodove koji izlaze iz optimalne eksploatacije, upozorava AXSMarine. Podaci AXSData pokazuju da je prosječna starost tankera porasla s nešto više od 10 godina u 2018. na preko 14 godina sredinom 2025., a trend se nastavlja, piše Safety4Sea.

Najdrastičniji rast bilježe brodovi stariji od 21 godinu – njihov je broj od 2018. porastao s manje od 400 na više od 1.440. U isto vrijeme, broj mlađih brodova znatno se smanjio: dok je 2018. u floti bilo preko 3.500 tankera mlađih od 11 godina, danas ih je oko 2.600. Razlog nije pad potražnje za modernim plovilima, već usporeni tempo gradnje i isporuka novih brodova.

Nakon boom-a isporuka između 2008. i 2011., godišnja proizvodnja postupno se smanjuje, a 2023. i 2024. bile su među najslabijim godinama za nove isporuke. Iako su narudžbe novih tankera u porastu, većina njih neće biti isporučena prije 2026., što tržište ostavlja u deficitu mladog i energetski učinkovitog tonažnog kapaciteta.

Foto: AXSMarine

Srednja dobna skupina, brodovi stari između 16 i 20 godina, također je značajno narasla – s oko 750 brodova 2018. na više od 2.200 u 2025. Iako ti tankeri još nisu za rezalište, ulaze u fazu viših troškova održavanja i smanjene pouzdanosti. Skupina brodova starih između 11 i 15 godina se, međutim, smanjuje jer prelaze u stariju kategoriju bez adekvatnih zamjena.

Na situaciju utječe i geopolitički faktor. Sankcije na rusku naftu i G7 cjenovna ograničenja stvorili su paralelnu “shadow flotu” starijih tankera koji plove izvan standarda velikih čartera. Mnogi brodovi koji bi inače bili poslani na rezalište našli su nove uloge u prijevozu sankcionirane ili diskontirane sirove nafte, čime je narušena prirodna ravnoteža tržišta.

Unatoč rastu starosti i pritiscima vezanim uz okolišne regulative, tempo reciklaže tankera naglo je usporen. Tome pridonose niske cijene starog željeza, visoke vozarine te promjene na globalnoj političkoj sceni, što zajedno produžava radni vijek starijih brodova.

Prosječna starost globalne tankerske flote premašila je 14 godina, a sve veći udio čine brodovi stariji od 20 godina, što stvara pritisak na održavanje i sigurnost

Globalna tankerska flota stari brže nego ikad, a novih isporuka nema dovoljno da zamijene brodove koji izlaze iz optimalne eksploatacije, upozorava AXSMarine. Podaci AXSData pokazuju da je prosječna starost tankera porasla s nešto više od 10 godina u 2018. na preko 14 godina sredinom 2025., a trend se nastavlja, piše Safety4Sea.

Najdrastičniji rast bilježe brodovi stariji od 21 godinu – njihov je broj od 2018. porastao s manje od 400 na više od 1.440. U isto vrijeme, broj mlađih brodova znatno se smanjio: dok je 2018. u floti bilo preko 3.500 tankera mlađih od 11 godina, danas ih je oko 2.600. Razlog nije pad potražnje za modernim plovilima, već usporeni tempo gradnje i isporuka novih brodova.

Nakon boom-a isporuka između 2008. i 2011., godišnja proizvodnja postupno se smanjuje, a 2023. i 2024. bile su među najslabijim godinama za nove isporuke. Iako su narudžbe novih tankera u porastu, većina njih neće biti isporučena prije 2026., što tržište ostavlja u deficitu mladog i energetski učinkovitog tonažnog kapaciteta.

Foto: AXSMarine

Srednja dobna skupina, brodovi stari između 16 i 20 godina, također je značajno narasla – s oko 750 brodova 2018. na više od 2.200 u 2025. Iako ti tankeri još nisu za rezalište, ulaze u fazu viših troškova održavanja i smanjene pouzdanosti. Skupina brodova starih između 11 i 15 godina se, međutim, smanjuje jer prelaze u stariju kategoriju bez adekvatnih zamjena.

Na situaciju utječe i geopolitički faktor. Sankcije na rusku naftu i G7 cjenovna ograničenja stvorili su paralelnu “shadow flotu” starijih tankera koji plove izvan standarda velikih čartera. Mnogi brodovi koji bi inače bili poslani na rezalište našli su nove uloge u prijevozu sankcionirane ili diskontirane sirove nafte, čime je narušena prirodna ravnoteža tržišta.

Unatoč rastu starosti i pritiscima vezanim uz okolišne regulative, tempo reciklaže tankera naglo je usporen. Tome pridonose niske cijene starog željeza, visoke vozarine te promjene na globalnoj političkoj sceni, što zajedno produžava radni vijek starijih brodova.

MOŽE VAS ZANIMATI

Druga strana Kanade