OTP Groupama Banner

O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

OTP Groupama Banner

Plin s ruskog Arctic LNG 2 projekta našao put do Kine unatoč sankcijama

Prijem tereta u kineskom Beihai terminalu mogao bi označiti početak novog energetskog partnerstva Rusije i Kine unatoč američkim sankcijama

Nakon više od godinu dana neizvjesnosti, Rusija je uspjela isporučiti prvi teret ukapljenog prirodnog plina (LNG) iz projekta Arctic LNG 2 u Kinu. Brod Arctic Mulan, kapaciteta 79.800 m³, uplovio je u kineski terminal Beihai u provinciji Guangxi 28. kolovoza u ranim jutarnjim satima, označivši prekretnicu za jedno od najambicioznijih ruskih energetskih ulaganja, piše The Maritime Executive.

Projekt Arctic LNG 2, vrijedan 21 milijardu dolara, nalazi se na Gydanskom poluotoku u Sibiru, a većinski vlasnik je ruski Novatek. U punom kapacitetu trebao bi proizvoditi 19,8 milijuna tona LNG-a godišnje, čime bi Rusija ojačala svoj položaj među vodećim svjetskim izvoznicima plina. No, nakon što su Sjedinjene Države krajem 2023. godine uvele sankcije, projekt se suočio s ozbiljnim poteškoćama u pronalasku kupaca.

Arctic Mulan pristao je u LNG terminal Beihai 28. kolovoza. (Izvor: Marinetraffic.com)

Od kolovoza 2024. pogon je proizveo i ukrcao 13 tereta, ali nijedan od njih nije prihvaćen u inozemnim terminalima. Tankeri su mjesecima plutali na sidrištima ili kružili međunarodnim vodama. Situacija se promijenila sredinom kolovoza 2025., paralelno s održavanjem summita Putin–Trump na Aljasci, kada je više brodova odjednom krenulo prema Aziji. Arctic Mulan prvi je koji je dovršio isporuku.

Prihvat ruskog LNG-a u Kini može značiti promjenu u Pekingu, koji je dosad izbjegavao uvoz sankcioniranog arktičkog plina zbog straha od američkih sekundarnih sankcija. Kina je nastavila kupovati nesankcionirani ruski plin, no ovo je prvi put da je otvoreno prihvatila isporuku iz Arctic LNG 2. Analitičari procjenjuju da bi odluka mogla odražavati povećano kinesko samopouzdanje u zaštiti svojih kompanija ili pak stratešku procjenu da je ruski plin previše važan da bi ga se odbilo.

Za Moskvu ovo predstavlja važan uspjeh. Zatvorena europska tržišta i oprez tradicionalnih kupaca ostavili su Arctic LNG 2 bez sigurnog plasmana. Redovite isporuke Kini mogle bi osigurati minimalnu održivost projekta i potvrditi rastuću energetsku suradnju dviju država.

Ipak, ostaje pitanje radi li se o jednokratnom potezu ili početku kontinuiranog uvoza. Trenutno gotovo milijun tona LNG-a iz ovog projekta i dalje stoji uskladišteno na brodovima i baržama, čekajući kupce. Sudbina tih tereta ovisit će o kineskoj spremnosti na jače suprotstavljanje Washingtonu i o sposobnosti ruske “shadow fleet” da redovito isporučuje plin bez zapadnih brodara, osiguranja i financijskih usluga.

Za sada, uplovljavanje Arctic Mulana u Kinu ostaje povijesna prekretnica – prvi put da je Arctic LNG 2 uspio dostaviti svoj plin izvan ruskih voda.

Prijem tereta u kineskom Beihai terminalu mogao bi označiti početak novog energetskog partnerstva Rusije i Kine unatoč američkim sankcijama

Nakon više od godinu dana neizvjesnosti, Rusija je uspjela isporučiti prvi teret ukapljenog prirodnog plina (LNG) iz projekta Arctic LNG 2 u Kinu. Brod Arctic Mulan, kapaciteta 79.800 m³, uplovio je u kineski terminal Beihai u provinciji Guangxi 28. kolovoza u ranim jutarnjim satima, označivši prekretnicu za jedno od najambicioznijih ruskih energetskih ulaganja, piše The Maritime Executive.

Projekt Arctic LNG 2, vrijedan 21 milijardu dolara, nalazi se na Gydanskom poluotoku u Sibiru, a većinski vlasnik je ruski Novatek. U punom kapacitetu trebao bi proizvoditi 19,8 milijuna tona LNG-a godišnje, čime bi Rusija ojačala svoj položaj među vodećim svjetskim izvoznicima plina. No, nakon što su Sjedinjene Države krajem 2023. godine uvele sankcije, projekt se suočio s ozbiljnim poteškoćama u pronalasku kupaca.

Arctic Mulan pristao je u LNG terminal Beihai 28. kolovoza. (Izvor: Marinetraffic.com)

Od kolovoza 2024. pogon je proizveo i ukrcao 13 tereta, ali nijedan od njih nije prihvaćen u inozemnim terminalima. Tankeri su mjesecima plutali na sidrištima ili kružili međunarodnim vodama. Situacija se promijenila sredinom kolovoza 2025., paralelno s održavanjem summita Putin–Trump na Aljasci, kada je više brodova odjednom krenulo prema Aziji. Arctic Mulan prvi je koji je dovršio isporuku.

Prihvat ruskog LNG-a u Kini može značiti promjenu u Pekingu, koji je dosad izbjegavao uvoz sankcioniranog arktičkog plina zbog straha od američkih sekundarnih sankcija. Kina je nastavila kupovati nesankcionirani ruski plin, no ovo je prvi put da je otvoreno prihvatila isporuku iz Arctic LNG 2. Analitičari procjenjuju da bi odluka mogla odražavati povećano kinesko samopouzdanje u zaštiti svojih kompanija ili pak stratešku procjenu da je ruski plin previše važan da bi ga se odbilo.

Za Moskvu ovo predstavlja važan uspjeh. Zatvorena europska tržišta i oprez tradicionalnih kupaca ostavili su Arctic LNG 2 bez sigurnog plasmana. Redovite isporuke Kini mogle bi osigurati minimalnu održivost projekta i potvrditi rastuću energetsku suradnju dviju država.

Ipak, ostaje pitanje radi li se o jednokratnom potezu ili početku kontinuiranog uvoza. Trenutno gotovo milijun tona LNG-a iz ovog projekta i dalje stoji uskladišteno na brodovima i baržama, čekajući kupce. Sudbina tih tereta ovisit će o kineskoj spremnosti na jače suprotstavljanje Washingtonu i o sposobnosti ruske “shadow fleet” da redovito isporučuje plin bez zapadnih brodara, osiguranja i financijskih usluga.

Za sada, uplovljavanje Arctic Mulana u Kinu ostaje povijesna prekretnica – prvi put da je Arctic LNG 2 uspio dostaviti svoj plin izvan ruskih voda.

MOŽE VAS ZANIMATI

Druga strana Kanade