U manje od godinu dana broj brodova pod lažnim zastavama udvostručio se, što govori o ozbiljnoj prijetnji globalnom pomorstvu
Broj brodova koji plove pod lažnim zastavama rapidno raste, a međunarodni regulatori teško prate ovu sve opasniju pojavu. Prema podacima S&P Globala, u svijetu je trenutačno više od 370 brodova s krivotvorenim zastavama, od čega čak 85 posto čine tankeri. Na početku godine broj je bio 223, što pokazuje da se situacija udvostručila u manje od 12 mjeseci, navodi Splash247.
Poseban problem je što mnogi od tih brodova djeluju otvoreno. Tako su tanker Fina A i bulker Bayaze D nedavno uočeni kako prolaze kroz Bosporus pod zastavom Timor-Lestea, premda ta država uopće nema brodarski registar. Vlada u Dili obavijestila je IMO o ovoj kriminalnoj praksi već početkom godine.
Profesor George Theocharidis s World Maritime University naglašava da trenutačni međunarodni pravni okvir nije dovoljno snažan da bi se uspješno borio protiv lažnih registara. Izraelska analitička platforma Windward identificirala je oko 1.900 brodova kao dio tamne flote, od čega 40 posto tankera koji prevoze iransku, a 30 posto onih koji prevoze rusku naftu koristi krivotvorene registracije.
IMO je lažne registre povezao s državama poput Arube, Benina, Curaçaa, Gvineje, Gvajane, Eswatinija, Malavija, Timor-Lestea i St Maartena. Pored toga, brojni brodovi lažno emitiraju da plove pod legitimnim zastavama.
Windward upozorava da “nezapamćena raširenost lažnih zastava predstavlja ozbiljnu prijetnju integritetu svjetske pomorske trgovine i podriva temelje globalnog ekonomskog sustava na moru”.
Primjer toga je tanker Ocean Pearl, izgrađen 2009., koji se nalazi na listi sankcija EU-a i Velike Britanije. Brod je u kolovozu promijenio svoj MMSI broj i počeo emitirati da plovi pod zastavom Mozambika, premda ta zemlja nema međunarodni brodarski registar. U protekla dva mjeseca Ocean Pearl prevozio je rusku naftu iz luke Kozmino prema kineskim rafinerijama.