Unatoč slabijim vozarinama i padu cijena novogradnji, tržište rabljenih brodova pokazuje otpornost, osobito u segmentu manjih feeder kontejneraša
BIMCO u svom redovitom izvještaju “Shipping Number of the Week” upozorava na neuobičajen trend na tržištu kontejnerskog brodarstva: cijene rabljenih brodova rastu, iako su vozarine u padu.
Prema analizi glavnog BIMCO-ovog analitičara Nielsa Rasmussena, prosječna cijena pet godina starih kontejnerskih brodova u kolovozu 2025. bila je 17% viša nego godinu ranije, dok su istovremeno spot vozarine na relaciji Šangaj – izvozna tržišta pale 51%.
Najveći rast zabilježen je kod feeder brodova kapaciteta manjeg od 3.000 TEU, čije su cijene u prosjeku porasle čak 26% na godišnjoj razini. Time charter ugovori također su dali podršku tržištu, jer su im stope porasle 17% u odnosu na prošlu godinu.
Iako bi se u normalnim okolnostima očekivalo da cijene brodova slijede kretanje vozarina, situacija na tržištu drugačija je zbog vrlo niskog udjela neaktivnih brodova – manje od 1% globalne flote. Istodobno, cijene novogradnji pale su 4% u usporedbi s prošlom godinom, što je dovelo do toga da rabljeni brodovi sada vrijede oko 80% novogradnje, najviši omjer od kraja 2022.
U iduće dvije godine predviđena je isporuka novih brodova ukupnog kapaciteta 2,3 milijuna TEU, što bi floti dodalo 7,2% nosivosti prije eventualnog povlačenja starijih jedinica. Za segment feeder brodova očekuje se manji rast kapaciteta, svega 2,7% do kraja 2026., što bi moglo zadržati njihove cijene i vozarine na stabilnijoj razini.
Rasmussen naglašava kako će nesigurnost u svjetskoj trgovini i dalje oblikovati tržište, ali trenutni podaci jasno pokazuju da rabljeni brodovi, posebice manjih kapaciteta, ostaju tražena roba.