Iako su narudžbe novih brodova presušile, veliki broj već ugovorenih isporuka i starenje flote mogli bi značajno oblikovati tržište product tankera u narednim godinama.
U prvih osam mjeseci 2025. godine naručivanje novih product tankera palo je za 86 posto u odnosu na prošlu godinu – na samo 2,6 milijuna DWT – dosegnuvši najnižu razinu u posljednjih devet godina, izvijestio je BIMCO. Pad dolazi nakon rekordnog booma u 2023. i 2024., kada su LR2 i MR tankeri dominirali knjigom narudžbi, a segment LR1 bilježio oporavak zbog smanjenja flote. Vrhunac knjige narudžbi zabilježen je u studenom 2024. na 42,2 milijuna DWT, što je bila najviša vrijednost od 2008, piše Safety4Sea.
Od početka 2025. knjiga narudžbi smanjena je za dodatnih 12 posto. Trenutno LR2 brodovi čine 48 posto kapaciteta u narudžbi, MR-ovi 37 posto, LR1 brodovi 13 posto, a ostatak otpada na handysize segment. Unatoč padu, knjiga narudžbi i dalje je velika – 37,2 milijuna DWT, što odgovara 19,2 posto svjetske flote product tankera. Veliki broj isporuka u iduće dvije godine mogao bi pritisnuti vozarine i potaknuti recikliranje starijih brodova.
Prosječna starost product tankera sada je 14 godina, dok je čak 20 posto flote starije od 20 godina. Niska stopa reciklaže posljednjih godina dodatno je ubrzala starenje flote. Prema BIMCO-u, potencijalni “recycling overhang” mogao bi doseći 10 posto aktivne trgovačke flote, što otvara prostor za upravljanje budućim rastom kapaciteta putem recikliranja.
Od ukupnog portfelja narudžbi, 11 posto brodova moći će odmah koristiti alternativna goriva, dok će dodatnih 22 posto biti spremno za naknadnu prenamjenu. Među brodovima sposobnim za alternativna goriva, čak 90 posto bit će opremljeno za LNG, a preostali za metanol.
BIMCO predviđa da bi naručivanje novih tankera moglo ostati nisko u bliskoj budućnosti zbog već postojeće velike knjige narudžbi i slabih dugoročnih izgleda potražnje. Međunarodna agencija za energiju očekuje tek marginalni rast potražnje za rafiniranim proizvodima do vrhunca 2027., dok će prijelaz na električna vozila smanjivati potražnju za benzinom i dizelom brže nego što raste potražnja za naftom i mlaznim gorivom.