Usvajanje Net Zero okvira moglo bi odrediti smjer globalne dekarbonizacije brodarstva za desetljeća koja dolaze
Jedna od najvećih imena svjetskog brodarstva udružila su se protiv Međunarodne pomorske organizacije (IMO) neposredno prije ključnog glasanja o Net Zero okviru (NZF) u listopadu. Među njima su Frontline Johna Fredriksena, TMS Group Georgea Economoua, Capital Maritime Evangelosa Marinakisa, Angelicoussis Group i saudijski Bahri, a podržavaju ih i Dynacom, Dynagas, Centrofin, GasLog, Hanwha Shipping, Seapeak te Stolt Tankers. Brodari upozoravaju da bi predloženi paket mogao nametnuti „pretjerane financijske terete“ industriji i krajnjim korisnicima, piše Splash247.
Grčki ministar pomorstva Vassilis Kikilias prenio je iste zabrinutosti IMO-ovom glavnom tajniku Arseniu Dominguezu tijekom London International Shipping Weeka. Unatoč kritikama, Dominguez ostaje uvjeren da će okvir biti usvojen, ističući suradnju država članica i dosadašnju praksu dogovora. NZF predviđa uvođenje novih naknada na ugljik od 2027. u sklopu cilja postizanja nulte emisije do 2050.
Snažan udarac IMO-ovim planovima došao je i od Christophera Wiernickog, odlazećeg predsjednika i CEO-a American Bureau of Shipping (ABS), trećeg najvećeg klasifikacijskog društva na svijetu. Upozorio je da ne postoji jasan plan za opskrbu i skaliranje zelenih goriva te da LNG i biogoriva moraju biti ključni prijelazni energenti. Wiernicki je pozvao na „timeout“ i bolju usklađenost ambicije i realnosti, podsjećajući da su emisije i dalje 121% iznad razine iz 2008.
Sjedinjene Države, koje su već napustile travanjski sastanak IMO-a, intenzivno lobiraju protiv prijedloga, prijeteći odmazdnim mjerama poput tarifa i lučkih nameta. DNV je prošlog tjedna također naglasio važnost LNG-a, što je izazvalo kritike stručnjaka poput Tristana Smitha s UCL-a, koji smatra da klasifikacijska društva pokušavaju pritisnuti IMO.
Suprotno tome, koalicija Getting to Zero, koja okuplja više od 180 tvrtki i najveće svjetske brodare, pozvala je na usvajanje okvira kako bi se izbjegla investicijska nesigurnost i dugoročni troškovi. Patrick Verhoeven iz Međunarodne udruge luka i luka upozorio je da bi neuspjeh u listopadu otvorio put fragmentaciji tržišta i onemogućio postizanje klimatskih ciljeva.
Odluka u listopadu zahtijevat će dvotrećinsku većinu – 108 od 176 članica IMO-a. Kako stavovi postaju sve čvršći, sve je izglednije formalno glasanje, što je neuobičajeno za IMO i signalizira duboke podjele u industriji.