Brodarske kompanije balansiraju između praznih polazaka i pokušaja očuvanja vozarina na tržištu pogođenom tarifama
Najnoviji podaci konzultantske kuće Project44 pokazuju da je broj tzv. „blank sailings“ – otkazanih redovnih plovidbi kontejnerskih servisa – dosegnuo razine više nego tijekom pandemije. Glavni razlog je pad potražnje na rutama između Kine i SAD-a, nakon uvođenja novih američkih carina poznatih kao „Liberation Day“ tarifni paket.
Prema analizi Project44, listopadski broj otkazanih plovidbi mogao bi nadmašiti rekord iz 2020. godine, kada je svjetska trgovina naglo usporila zbog pandemije. Ovog puta, međutim, uzrok nije kriza potražnje, već trošak carina koji potresa logističke lance između Azije i Sjeverne Amerike, navodi The Maritime Executive.
Najveći udar osjetile su rute koje povezuju Kinu i zapadnu obalu SAD-a (USWC), gdje je broj otkazanih polazaka porastao za 46 posto u odnosu na prošlu godinu. Na relacijama iz jugoistočne Azije prema SAD-u rast iznosi 41 posto, dok su povratne linije iz SAD-a prema Aziji zabilježile čak 75 posto više otkazivanja.
Ovakva dinamika, ističe Project44, pokazuje dvostruku strategiju brodarskih kompanija: smanjenje plovidbi prema SAD-u kako bi održale vozarine stabilnima, te istovremeno rezanje kapaciteta na izvoznim linijama zbog slabe potražnje. Američki izvoz prema Kini pao je za oko 40 posto u odnosu na prošlu godinu i ostaje na niskoj razini tijekom cijele 2025.
„Brodari sada otkazuju plovidbe intenzitetom kakav nismo vidjeli od početka pandemije, ali ovoga puta to nije reakcija na kolaps tržišta, već promišljena mjera za održavanje cijena u tržištu poremećenom carinama“, izjavio je istraživač Project44 Bart De Myunck.
Prema njegovim riječima, iako bi dugoročno moglo doći do preusmjeravanja nabave iz Kine prema drugim azijskim državama, takvi pomaci zahtijevat će godine. U međuvremenu, trošak carina raspodjeljuje se između proizvođača, uvoznika i krajnjih kupaca, dok globalna pomorska trgovina pokušava pronaći novu ravnotežu.