Rezultati testiranja na brodu Reimei mogli bi redefinirati ulogu LNG-a kao prijelaznog goriva u globalnoj dekarbonizaciji pomorstva
Japan’s Mitsui OSK Lines (MOL) ostvario je 98-postotno smanjenje metanskog ispuha tijekom pokusnih plovidbi, čime je otvorio novo poglavlje u raspravi o održivosti LNG-a kao brodskog goriva. Testiranja su provedena u suradnji s Kanadeviom i Yanmar Power Solutionsom, u sklopu japanskog programa Green Innovation Fund, na brodu Reimei, koji plovi između Japana i Australije.
Kako navodi Splash247, novi sustav kombinira metanski oksidacijski katalizator i prilagođeni motor, a rezultat je daleko nadmašio cilj od 70% te čak premašio 93,8% smanjenja postignutog u laboratorijskim uvjetima koje je potvrdila klasifikacijska kuća ClassNK.
Metanski ispuh, odnosno neizgoreni metan koji izlazi iz LNG motora, sve je veći problem za regulatore i investitore jer metan ima oko 80 puta veći učinak zagrijavanja od CO₂ u razdoblju od 20 godina. Iako LNG ostaje jedno od najpopularnijih alternativnih goriva u brodarstvu, upravo je metanski ispuh njegova glavna slabost.
Ako se rezultati MOL-ovih testova potvrde u redovnim komercijalnim uvjetima, LNG bi mogao dobiti ključni argument za nastavak uporabe u dekarbonizacijskom prijelazu, osobito sada kada IMO priprema nova pravila o životnom ciklusu goriva i „well-to-wake“ emisijama.
Testiranja će se nastaviti do kraja fiskalne 2026. godine, a planirano je da komercijalna primjena tehnologije započne 2027. MOL najavljuje uvođenje sustava na cijelu LNG flotu i dijeljenje rezultata s japanskim brodarskim sektorom.
Sljedeći tjedan IMO-ov Odbor za zaštitu morskog okoliša (MEPC) razmatrat će prijedlog Net-Zero okvira koji predviđa uvođenje globalne naknade za ugljik od 2027., kao dio plana postizanja nultih emisija do 2050.
U međuvremenu, Christopher Wiernicki, odlazeći predsjednik i izvršni direktor ABS-a, javno je kritizirao IMO-ov pristup, poručivši da „LNG i biogoriva moraju ostati ključni most prema zelenijoj budućnosti“. Sličan stav dijeli i Peter Keller, predsjednik udruženja SEA-LNG, koji tvrdi da LNG već sada isporučuje značajna smanjenja emisija i pruža „realan put prema net-zero cilju“.
S druge strane, udruge poput Equal Routes upozoravaju da će sveobuhvatna analiza životnog ciklusa goriva pod novim IMO pravilima pokazati kako metanska goriva – uključujući LNG, biometan i e-metane – ne mogu dugoročno zadovoljiti klimatske i etičke ciljeve.
Prema DNV-u, od 192 novogradnje na alternativna goriva naručene u prvih devet mjeseci 2025., čak 121 brod koristi LNG pogon, dok su ostali podijeljeni između metanolskih (43), LPG (19), amonijačnih (5) i vodikovih (4) brodova. LNG, čini se, još uvijek vodi – ali pod sve većim povećalom regulatora.