Izvješće za 2025. potvrđuje dugoročni pad teških havarija i smrtnih slučajeva, no upozorava da ljudska pogreška i dalje ostaje presudan čimbenik u većini pomorskih nesreća
Europska agencija za pomorsku sigurnost (EMSA) objavila je Godišnji pregled pomorskih nesreća i incidenata za 2025. godinu, koji obuhvaća razdoblje od 1. siječnja 2015. do 31. prosinca 2024. Prema podacima koje su dostavile države članice EU, tijekom 2024. godine zabilježeno je 2.659 pomorskih nesreća i incidenata, što je blagi pad u odnosu na 2023., ali i povećanje u usporedbi s 2022.
Ukupno je u posljednjih deset godina zabilježeno 26.751 događaj, s godišnjim prosjekom od 2.675 incidenata, što je gotovo jednako razdoblju prije pandemije. Broj vrlo ozbiljnih havarija – onih s gubitkom broda ili ljudskih života – nastavlja padati, pa je 2024. godine zabilježeno najmanje takvih slučajeva u posljednjem desetljeću, svega 51 vrlo ozbiljan incident.
U 2024. godini u nesrećama je sudjelovalo 2.864 broda, među kojima prednjače teretni brodovi (1.265) i putnički brodovi (625). Zanimljivo je da je broj službenih plovila i pomoćnih brodova bio iznad višegodišnjeg prosjeka, dok je broj ribarskih i putničkih plovila u padu.
Najveći broj nesreća dogodio se u Sjevernom Atlantiku (37%), zatim u Sredozemlju (29%), dok je Baltičko more činilo gotovo petinu svih slučajeva.
U izvještajnom razdoblju pokrenuto je 1.123 istraga, od kojih je 950 završeno javno dostupnim izvješćima. Broj novih istraga pada iz godine u godinu – 2024. ih je bilo samo 60, što je pad od trećine u odnosu na prethodnu godinu.
Smrtnost i ozljede također pokazuju trend smanjenja. Od 2015. do 2024. izgubljeno je 609 života, od čega su 78 posto bili članovi posade. Najčešći uzrok smrtnih slučajeva bile su padne ozljede, dok su kod samih brodova sudari ostali glavni uzrok nesreća. Tijekom istog razdoblja zabilježeno je 7.479 ozljeda, najčešće među posadama, povezane s fizičkim naporom i nespretnim pokretima u radu.
U 2024. godini 13 brodova je izgubljeno, dok je 785 oštećeno – 12 posto više nego 2023. godine. Broj brodova koji su morali zatražiti pomoć s obale porastao je na 779, a njih 370 moralo je biti odvučeno. Zabilježeno je i 48 slučajeva onečišćenja mora, što je pad od gotovo 13 posto.
Najvažniji zaključak izvješća odnosi se na ljudski faktor: čak 78,8 posto svih analiziranih nesreća povezano je s ljudskim djelovanjem ili ponašanjem. EMSA naglašava važnost daljnjeg ulaganja u obuku posada, nadzor sigurnosnih procedura i razvoj automatiziranih sustava potpore odlučivanju kako bi se broj incidenata dodatno smanjio.