Britansko sveučilište Brunel započelo je pionirski projekt kojim želi pretvarati morsku vodu u gorivo za brodove. U suradnji sa startupom Genuine H2, sveučilište testira sustav koji pomoću elektrolizera razdvaja morsku vodu i izdvaja čisti vodik koji bi se potom koristio kao pogonsko gorivo na brodu.
Koncept se temelji na stvaranju zatvorenog kruga – morska voda prolazi kroz proces elektrolize, iz nje se dobiva vodik koji sagorijeva bez emisija CO₂, dok se nusproizvod, čista voda, može ponovno koristiti na brodu ili sigurno ispustiti natrag u more, piše Splash247.
Brunelovo istraživačko partnerstvo fokusirano je na razvoj sustava koji bi mogao kontinuirano proizvoditi i pohranjivati vodik tijekom plovidbe, čime bi se brodovi učinili energetski samodostatnima. Takav pristup mogao bi značajno promijeniti način na koji brodovi troše energiju i smanjiti potrebu za kopnenim opskrbnim lancima vodikom.
Sveučilište već vodi multimilijunski istraživački program usmjeren na razvoj vodikovih motora za brodove, zrakoplove i kopnena vozila, u okviru britanske strategije postizanja neto nulte emisije. No, put do primjene ove tehnologije još je dug.
Stručnjaci upozoravaju na nekoliko ključnih izazova – energetsku učinkovitost samog procesa, korozivnost morske vode, pouzdanost sustava tijekom plovidbe te sigurnost skladištenja vodika. Dodatno, čeka ih i regulatorni izazov – prilagodba postojećih pravila međunarodnog pomorskog prava koja još uvijek nisu predviđena za ovakve oblike brodskog pogona.
Testiranja prototipa trenutačno se provode na kopnu i trajat će do ožujka 2026., nakon čega bi prvi demonstracijski sustav mogao biti ugrađen na manji istraživački brod. Ako projekt uspije, mogao bi otvoriti novo poglavlje u pomorskoj energetici, gdje bi morska voda postala izvor goriva za brodove koji plove oceanima.










