Nakon više od sedam godina “plovidbe u mraku”, iranski tankeri ponovno emitiraju AIS signale. Ova neočekivana promjena dolazi usprkos ponovnom uvođenju međunarodnih sankcija krajem rujna, što otvara niz pitanja o razlozima i mogućim političkim pozadinama poteza Teherana.
Prema podacima platformi VesselFinder i MarineTraffic, više od 80 posto tankera pod iranskom zastavom u posljednja je dva dana ponovno počelo slati svoje pozicije. Riječ je o iznenadnoj i koordiniranoj promjeni ponašanja flote koja je od 2018. godine uglavnom plovila “u tišini”, bez aktivnih AIS transpondera – kako bi prikrila trgovinu naftom mimo sankcija, navodi The Maritime Executive.
Analitičar Dalga Khatinoglu smatra da bi potez mogao biti pokušaj Irana da pokaže “legitimnost” svog izvoza. S druge strane, moguće je da je odluka donesena pod pritiskom Kine, koja kupuje gotovo 90 posto iranske nafte. Washington je, pak, ranije upozorio da plovidba bez aktivnog AIS-a predstavlja kršenje pravila IMO-a i može biti razlog za presretanje brodova.
U praksi, AIS manipulacija bila je ključni alat za prikrivanje ilegalnih STS operacija na moru. Takvi “tamni” transferi nafte između tankera značajno su povećavali troškove – svaka pošiljka trajala je i do 10 tjedana umjesto tri, a Iran je morao nuditi i do 10% niže cijene po barelu. Povratak transparentnijem načinu plovidbe mogao bi stoga značiti smanjenje troškova, ako Peking i dalje jamči kupnju iranske nafte.