OTP Groupama Banner

O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

OTP Groupama Banner

Dan odluke u Londonu: hoće li IMO usvojiti globalni zeleni okvir?

U Londonu se danas održava jedno od najnapetijih zasjedanja Međunarodne pomorske organizacije (IMO). Na dnevnom redu završnog dana sjednice Odbora za zaštitu morskog okoliša (MEPC) nalazi se glasanje o tzv. Net-Zero Frameworku (NZF) – planu kojim bi svjetsko brodarstvo do 2050. trebalo dosegnuti ugljičnu neutralnost. Ishod glasanja, međutim, još je uvijek neizvjestan.

Sjedinjene Američke Države predvode opoziciju prema NZF-u, a Washington je otišao toliko daleko da je zaprijetio sankcijama zemljama koje budu glasale za prijedlog. Među mogućim mjerama spominju se zabrane pristajanja brodova, vize ograničene za pomorce te dodatne pristojbe za plovila iz država koje podrže IMO-ov plan. Uz SAD, protivljenje iskazuju i Saudijska Arabija te niz drugih izvoznika nafte.

„Ovo nije samo proceduralno pitanje – ovo je pitanje političke moći i volje,“ izjavio je Peter Jameson iz Boston Consulting Groupa.
Predsjednik Donald Trump nazvao je NZF na društvenoj mreži Truth Social “globalnom zelenom prijevarom” te pozvao države članice da glasaju protiv, navodi Splash247.

Glasanje o usvajanju NZF-a predviđeno je za danas, a za prolaz je potrebna dvotrećinska većina država potpisnica MARPOL-a koje su prisutne i glasuju. Ipak, izostanak jedinstvenog stava Europske unije dodatno komplicira situaciju, jer se očekuje da će Grčka, Cipar i Malta – tri ključne pomorske države – suzdržati od glasanja.

Izvori iz IMO-a navode da se radi o „jednom od najneizvjesnijih i najpolitičnijih sastanaka u povijesti organizacije“. Pojedine zemlje, poput Ujedinjenih Arapskih Emirata, pokušavaju ublažiti napetosti prijedlogom da se u rezoluciju unese odredba kojom bi IMO-ov NZF bio prepoznat kao jedini globalni okvir za smanjenje emisija, kako bi se spriječilo fragmentiranje sustava kroz nacionalne ili regionalne mjere.

Istodobno, predložen je i opsežan plan rada koji uključuje razvoj smjernica za provedbu, tehnološki prijenos i definiranje cjenovnog mehanizma za goriva s niskim emisijama. Egipat je predložio osnivanje novog IMO pododbora koji bi se bavio upravo pitanjima vezanima uz smanjenje emisija stakleničkih plinova, što je dobilo široku podršku.

Ako NZF ipak bude usvojen, tehnička radna skupina sastat će se od 20. do 24. listopada kako bi definirala pravila za goriva, mehanizme financiranja i načine nadzora usklađenosti prije planiranog stupanja na snagu 1. ožujka 2027. godine.

U Londonu se danas održava jedno od najnapetijih zasjedanja Međunarodne pomorske organizacije (IMO). Na dnevnom redu završnog dana sjednice Odbora za zaštitu morskog okoliša (MEPC) nalazi se glasanje o tzv. Net-Zero Frameworku (NZF) – planu kojim bi svjetsko brodarstvo do 2050. trebalo dosegnuti ugljičnu neutralnost. Ishod glasanja, međutim, još je uvijek neizvjestan.

Sjedinjene Američke Države predvode opoziciju prema NZF-u, a Washington je otišao toliko daleko da je zaprijetio sankcijama zemljama koje budu glasale za prijedlog. Među mogućim mjerama spominju se zabrane pristajanja brodova, vize ograničene za pomorce te dodatne pristojbe za plovila iz država koje podrže IMO-ov plan. Uz SAD, protivljenje iskazuju i Saudijska Arabija te niz drugih izvoznika nafte.

„Ovo nije samo proceduralno pitanje – ovo je pitanje političke moći i volje,“ izjavio je Peter Jameson iz Boston Consulting Groupa.
Predsjednik Donald Trump nazvao je NZF na društvenoj mreži Truth Social “globalnom zelenom prijevarom” te pozvao države članice da glasaju protiv, navodi Splash247.

Glasanje o usvajanju NZF-a predviđeno je za danas, a za prolaz je potrebna dvotrećinska većina država potpisnica MARPOL-a koje su prisutne i glasuju. Ipak, izostanak jedinstvenog stava Europske unije dodatno komplicira situaciju, jer se očekuje da će Grčka, Cipar i Malta – tri ključne pomorske države – suzdržati od glasanja.

Izvori iz IMO-a navode da se radi o „jednom od najneizvjesnijih i najpolitičnijih sastanaka u povijesti organizacije“. Pojedine zemlje, poput Ujedinjenih Arapskih Emirata, pokušavaju ublažiti napetosti prijedlogom da se u rezoluciju unese odredba kojom bi IMO-ov NZF bio prepoznat kao jedini globalni okvir za smanjenje emisija, kako bi se spriječilo fragmentiranje sustava kroz nacionalne ili regionalne mjere.

Istodobno, predložen je i opsežan plan rada koji uključuje razvoj smjernica za provedbu, tehnološki prijenos i definiranje cjenovnog mehanizma za goriva s niskim emisijama. Egipat je predložio osnivanje novog IMO pododbora koji bi se bavio upravo pitanjima vezanima uz smanjenje emisija stakleničkih plinova, što je dobilo široku podršku.

Ako NZF ipak bude usvojen, tehnička radna skupina sastat će se od 20. do 24. listopada kako bi definirala pravila za goriva, mehanizme financiranja i načine nadzora usklađenosti prije planiranog stupanja na snagu 1. ožujka 2027. godine.

MOŽE VAS ZANIMATI