Nakon iznenađujuće odluke država članica da odgode raspravu o IMO-ovu Net-Zero okviru (NZF), vodeće svjetske pomorske organizacije ponovno su izrazile podršku Međunarodnoj pomorskoj organizaciji (IMO) kao jedinom globalnom regulatoru međunarodne plovidbe.
Na godišnjoj konferenciji Tripartite Foruma – koji okuplja brodograditelje, brodovlasnike i klasifikacijska društva, među kojima su BIMCO, INTERCARGO, INTERTANKO i Međunarodna brodarska komora (ICS) – predstavnici industrije su u Busanu, Južna Koreja, naglasili potrebu očuvanja centralne uloge IMO-a u vođenju sektora prema održivoj i dekarboniziranoj budućnosti, piše Splash247.
Podrška dolazi u trenutku kada IMO prolazi jedno od najtežih razdoblja u posljednjem desetljeću. Na izvanrednoj sjednici Odbora za zaštitu morskog okoliša (MEPC), održanoj 18. listopada u Londonu, članice nisu uspjele postići konsenzus niti pristupiti glasovanju o nacrtu izmjena MARPOL-a Annex VI, koji bi trebao definirati ključne elemente Net-Zero okvira. Umjesto toga, odlučeno je da se rasprava odgodi za 12 mjeseci – što pomiče moguću usvajanje okvira tek na kraj 2026. godine.
Takva odluka ozbiljno otežava vremenski plan za ostvarenje ciljeva IMO-ove strategije smanjenja emisija stakleničkih plinova (GHG), dogovorene 2023. godine. Glavni tajnik IMO-a, Arsenio Dominguez, u završnom obraćanju delegatima izrazio je razočaranje tijekom pregovora: „Moj apel vama je da se ne ponovi način na koji smo pregovarali ovaj tjedan. To ne pomaže ni vama, ni organizaciji.“
Oglasila se i inicijativa Sustainable Shipping Initiative (SSI), upozoravajući da je ovaj zastoj razotkrio ranjivosti sustava odlučivanja unutar IMO-a te porast političkih podjela među regijama. „Očekujemo šire posljedice, od nacionalnih administracija do razvoja regionalnih propisa, kao i signale koje ovo šalje financijskim tržištima koja traže dugoročnu jasnoću,“ stoji u priopćenju SSI-ja.
Unatoč političkim podjelama, jedinstvena poruka pomorske industrije je jasna – globalna pravila mogu funkcionirati samo ako dolaze iz jednog središnjeg regulatornog tijela, a to je IMO. Fragmentacija propisa po regijama mogla bi, upozoravaju stručnjaci, ugroziti jednake uvjete poslovanja na svjetskom tržištu i stvoriti dodatne troškove brodovlasnicima.
Ostaje vidjeti hoće li naredna godina donijeti više kompromisa i volje za dogovor unutar organizacije koja već desetljećima postavlja standarde sigurnosti, zaštite okoliša i održivosti na morima svijeta.










