Dogovor između Sjedinjenih Država i Kine o jednogodišnjem zamrzavanju uzajamnih lučkih pristojbi stupit će na snagu idućeg ponedjeljka, čime se otvara novo poglavlje u globalnoj trgovini i mogućnost oporavka tržišta rasutih tereta.
Ova odluka dio je šireg trgovinskog sporazuma koji su prošlog tjedna postigli američki predsjednik Donald Trump i kineski čelnik Xi Jinping tijekom Trumpova posjeta Južnoj Koreji. Sporazum označava kraj višemjesečnih napetosti i tarifnih mjera koje su usporile promet između američkih i kineskih luka. Posljedice trgovinskog sukoba već su se odrazile na pomorsku industriju – dvije velike hongkonške brodarske kompanije, Pacific Basin i Seaspan, preselile su svoja sjedišta u Singapur kako bi izbjegle američke naknade, piše Splash247.
Kina se obvezala zaustaviti sve odmazdne mjere i ponovno pokrenuti kupnju američkih poljoprivrednih proizvoda. Do kraja godine Peking će uvesti najmanje 12 milijuna tona soje, a od 2026. nadalje planirano je 25 milijuna tona godišnje, što bi moglo odmah potaknuti potražnju za panamax i supramax bulk carrierima.
Osim toga, carine na kinesku robu bit će djelomično ublažene – pokrivenost će pasti s 57% na 47%, što bi moglo olakšati tokove robe i stabilizirati vozarine u segmentu kontejnerskog prometa. Analitičari iz brodarskog brokera Braemar ocjenjuju da bi ovo „primirje“ moglo donijeti predah tržištu i omogućiti planiranje u stabilnijem okruženju. Ipak, upozoravaju da je riječ o taktičkoj pauzi, a ne trajnom miru, s obzirom na nestabilan geopolitički kontekst.
Sličan stav dijeli i Emily Stausbøll, viša analitičarka platforme Xeneta, koja ističe kako se „trgovina ponovno koristi kao oružje u političkim obračunima“. Dodala je da su američke lučke pristojbe suspendirane bez konkretnih pomaka u jačanju domaće brodogradnje, što je izvorno bilo opravdanje za njihovo uvođenje.
Stručnjaci upozoravaju da se ne može sa sigurnošću predvidjeti što će se dogoditi nakon isteka primirja. Pitanje je hoće li sporazum izdržati svih 12 mjeseci ili će se ponovno otvoriti trgovinski sukobi koji su već znatno uzdrmali pomorski sektor.











