Glavni tajnik IMO-a Arsenio Dominguez na COP30 poručio je da organizacija i dalje odlučno radi na uspostavi globalnih pravila koja bi svjetsku flotu postupno udaljila od fosilnih goriva. Unatoč odgodi usvajanja Net-Zero okvira, Dominguez naglašava kako je razvoj financijskog mehanizma i naknade za emisije u punom tijeku te da ne okrivljuje države koje su blokirale donošenje odluke.
Plan je u travnju dogovoren kao prvi globalni sustav naplate emisija u pomorstvu, uključujući minimalnu naknadu od 100 dolara po toni prekoračenih emisija stakleničkih plinova. Delegati su, pod pritiskom administracije američkog predsjednika Donalda Trumpa i Saudijske Arabije, odlučili glasovanje odgoditi za godinu dana. Trump je mjeru nazvao “globalnim zelenim porezom na brodarstvo”, navodi Safety4Sea.
Dominguez je poručio da IMO ne treba suditi prema jednom neuspjelom pokušaju i da “nema razloga za frustraciju” u trenucima kada je globalna politička klima izrazito promjenjiva. Prema njegovim riječima, važno je izvući pouke i dodatno ojačati dijalog sa svim državama članicama i segmentima industrije.
Kazao je da će otvoreno razgovarati sa svakom državom kako bi se postigao dogovor koji bi omogućio pravednu tranziciju cijelog sektora, naglasivši pritom da brodarstvo “neće samo od sebe prijeći na ugljično neutralne pogone”.
U nastavku događaja, nizozemski klimatski izaslanik princ Jaime de Bourbon de Parme istaknuo je razočaranje zemalja koje su u listopadu u Londonu očekivale usvajanje regulative, no upozorio da je jednako važno “hladno sagledati situaciju i nastaviti prema rješenju u 2026. godini”. Prema njegovim riječima, predloženi okvir mogao bi biti ključan za smanjenje emisija i pravednu tranziciju globalnog brodarstva.
Snažnu potporu dekarbonizaciji iznio je i Andrew Forrest iz tvrtke Fortescue, naglašavajući da je prelazak na čista goriva ostvariv te da je riječ o pragmatičnom, a ne ideološkom pristupu.











