OTP Groupama Banner

O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

OTP Groupama Banner

Od 2026. na snazi nova IMO regulacija prijave izgubljenih kontejnera

Od 1. siječnja 2026. stupaju na snagu nova IMO pravila koja zahtijevaju da brodovi prijavljuju svaki izgubljeni kontejner ili kontejner uočen kako pluta morem. Ažurirani SOLAS i MARPOL propisi uvedeni su kako bi se smanjio rizik za navigaciju i ubrzala dojava te potraga za kontejnerima koji predstavljaju prijetnju sigurnosti plovidbe.

Sigurnosno i okolišno tijelo IMO-a usvojilo je izmjene SOLAS poglavlja V te Protokola I MARPOL-a. Time se uvodi obvezno i standardizirano izvješćivanje o gubitku kontejnera, kao i o kontejnerima uočenima kako plutaju morem. Cilj novih pravila je povećati sigurnost navigacije i poboljšati nadzor kretanja kontejnera izgubljenih tijekom plovidbe.

Što se mijenja?

Svaki brod koji prevozi jedan ili više kontejnera, ali i brod koji uoči kontejner koji pluta morem, mora bez odgode prijaviti incident. Zapovjednik broda dužan je obavijestiti ostale brodove u području, najbližu obalnu državu i vlastitu zastavu. Ako brod ne može samostalno izvijestiti, odgovornost preuzima ISM kompanija.

Država zastave zatim podatke unosi u globalni sustav za razmjenu informacija. U početku se može poslati preliminarno izvješće, a nakon potvrde stvarnog broja izgubljenih kontejnera dostavlja se završna poruka. Prijava mora sadržavati identitet broda, poziciju, datum i vrijeme, broj izgubljenih kontejnera, vrstu tereta – s posebnim naglaskom na opasan teret – te opis kontejnera, primjerice je li riječ o rashladnom kontejneru. Dodaju se i svi dostupni meteorološki podaci te informacije o eventualnom izlijevanju tereta.

Prijavljivanje plutajućih kontejnera

Ako brod nije izgubio kontejner, ali ga je uočio kako pluta na morskoj ruti, zapovjednik također mora hitno obavijestiti ostale brodove i najbližu obalnu državu. U izvješću se navode osnovni podaci – pozicija, broj uočenih kontejnera i sve dodatne informacije koje mogu pomoći drugim posadama i nadležnim službama.

Zašto je uvedena ova obveza?

Kontejneri izgubljeni na moru predstavljaju ozbiljnu navigacijsku prijetnju. U lošem moru, noću ili pri slaboj vidljivosti, kontejner može ostati neprimijećen sve dok ne postane izravna opasnost za trup broda. S porastom kapaciteta kontejnerskih brodova i učestalošću ekstremnih vremenskih uvjeta, IMO uvodi strože i jednoobrazne procedure za izvješćivanje kako bi se smanjila nesigurnost u prometnim koridorima.

Što brodarske kompanije sada trebaju učiniti?

• Ažurirati SMS dokumentaciju
• Uvesti nove obveze u hitne i operativne procedure
• Osigurati obuku posada o pravilnom izvješćivanju prema novim standardima
• Provjeriti dostupnost komunikacijskih kanala i formata poruka prema propisanim pravilima

Od 1. siječnja 2026. stupaju na snagu nova IMO pravila koja zahtijevaju da brodovi prijavljuju svaki izgubljeni kontejner ili kontejner uočen kako pluta morem. Ažurirani SOLAS i MARPOL propisi uvedeni su kako bi se smanjio rizik za navigaciju i ubrzala dojava te potraga za kontejnerima koji predstavljaju prijetnju sigurnosti plovidbe.

Sigurnosno i okolišno tijelo IMO-a usvojilo je izmjene SOLAS poglavlja V te Protokola I MARPOL-a. Time se uvodi obvezno i standardizirano izvješćivanje o gubitku kontejnera, kao i o kontejnerima uočenima kako plutaju morem. Cilj novih pravila je povećati sigurnost navigacije i poboljšati nadzor kretanja kontejnera izgubljenih tijekom plovidbe.

Što se mijenja?

Svaki brod koji prevozi jedan ili više kontejnera, ali i brod koji uoči kontejner koji pluta morem, mora bez odgode prijaviti incident. Zapovjednik broda dužan je obavijestiti ostale brodove u području, najbližu obalnu državu i vlastitu zastavu. Ako brod ne može samostalno izvijestiti, odgovornost preuzima ISM kompanija.

Država zastave zatim podatke unosi u globalni sustav za razmjenu informacija. U početku se može poslati preliminarno izvješće, a nakon potvrde stvarnog broja izgubljenih kontejnera dostavlja se završna poruka. Prijava mora sadržavati identitet broda, poziciju, datum i vrijeme, broj izgubljenih kontejnera, vrstu tereta – s posebnim naglaskom na opasan teret – te opis kontejnera, primjerice je li riječ o rashladnom kontejneru. Dodaju se i svi dostupni meteorološki podaci te informacije o eventualnom izlijevanju tereta.

Prijavljivanje plutajućih kontejnera

Ako brod nije izgubio kontejner, ali ga je uočio kako pluta na morskoj ruti, zapovjednik također mora hitno obavijestiti ostale brodove i najbližu obalnu državu. U izvješću se navode osnovni podaci – pozicija, broj uočenih kontejnera i sve dodatne informacije koje mogu pomoći drugim posadama i nadležnim službama.

Zašto je uvedena ova obveza?

Kontejneri izgubljeni na moru predstavljaju ozbiljnu navigacijsku prijetnju. U lošem moru, noću ili pri slaboj vidljivosti, kontejner može ostati neprimijećen sve dok ne postane izravna opasnost za trup broda. S porastom kapaciteta kontejnerskih brodova i učestalošću ekstremnih vremenskih uvjeta, IMO uvodi strože i jednoobrazne procedure za izvješćivanje kako bi se smanjila nesigurnost u prometnim koridorima.

Što brodarske kompanije sada trebaju učiniti?

• Ažurirati SMS dokumentaciju
• Uvesti nove obveze u hitne i operativne procedure
• Osigurati obuku posada o pravilnom izvješćivanju prema novim standardima
• Provjeriti dostupnost komunikacijskih kanala i formata poruka prema propisanim pravilima

MOŽE VAS ZANIMATI

Kilchem Baltic