Brodogradilišta ponovno pune navoze tankerima, a omjer narudžbi i flotnih kapaciteta doseže 14,1 posto – najvišu točku od 2016. Ovakav rast ukazuje na to da brodovlasnici žure modernizirati flotu koja je u proteklim godinama značajno ostarjela.
Prema najnovijoj analizi BIMCO-a, riječ je o potpunom preokretu u odnosu na ožujak 2023., kada je omjer potonuo na rekordno niskih 2,8 posto zbog slabog ugovaranja tijekom 2022. Od tada brodovlasnici snažno povećavaju narudžbe, potaknuti sve jasnijom potrebom za modernijim i energetski učinkovitijim tonama, piše gCaptain.
Od početka 2023. ugovoreno je 325 tankera ukupnog kapaciteta 68,7 milijuna DWT. Trenutna knjiga narudžbi broji 309 brodova s 65,8 milijuna DWT, a vrhunac isporuka očekuje se 2027., kada bi na tržište trebalo stići 28,2 milijuna DWT novih kapaciteta. Gotovo cjelokupna naručena tona bit će isporučena do kraja 2028.
Azijska brodogradilišta i dalje čvrsto drže primat. Kina drži 60 posto ukupnog kapaciteta u knjizi narudžbi, Južna Koreja 31 posto, a Japan 8 posto. Najtraženija su dva ključna segmenta – Suezmax i VLCC – s naručenih 135 odnosno 128 brodova.
Ovaj investicijski val dolazi u trenutku kada predviđanja potražnje za naftom postaju sve neizvjesnija. Prema IEA-i, očekivani godišnji rast globalne potrošnje nafte između 2024. i 2035. iznosit će do 0,7 posto, dok ambiciozniji klimatski scenariji predviđaju čak i pad potražnje od 3,3 posto godišnje. Zbog toga se postavlja pitanje hoće li sektor imati dovoljno posla za kapacitete koji ulaze u flotu.
Ključ ravnoteže bit će intenzitet reciklaže. Danas je 18,2 posto flote starije od 20 godina, što predstavlja 17,2 posto ukupnog kapaciteta – nešto više od trenutne knjige narudžbi. No velik dio tog potencijala čine brodovi pod sankcijama, čija je preprodaja ograničena, što može odgoditi njihov odlazak u rezališta i smanjiti vrijednost otpisa.
Unatoč riziku od prekomjerne ponude, BIMCO smatra da bi tržište moglo ostati stabilno ako se stariji brodovi pravodobno povuku iz prometa. Industrija se tako nalazi pred dvostrukim izazovom: modernizirati flotu kako bi zadovoljila strože ekološke standarde i istovremeno spriječiti preveliki porast tonaže u uvjetima moguće stagnacije potražnje za naftom.










