Rusija je još jednom doživjela diplomatski udarac u Međunarodnoj pomorskoj organizaciji (IMO), nakon što članice na tajnom glasovanju nisu podržale njezin povratak u Vijeće u kategoriji (a). Riječ je o najelitnijoj skupini unutar Vijeća, rezerviranoj za deset država s najvećim globalnim interesom i kapacitetom u pružanju pomorskih prijevoznih usluga.
Moskva je već u mandatu 2024.–2025. izgubila svoje mjesto u kategoriji (a), što je prvi put u suvremenoj povijesti da Rusija nije bila dijelom ovog kruga. Isključenje je uslijedilo nakon početka invazije na Ukrajinu, koja je pokrenula niz političkih i institucionalnih posljedica unutar međunarodnih organizacija.
U pokušaju da povrati poziciju, Rusija se ponovno kandidirala, no članice su je odbile. Neugodno za Moskvu, tijekom zasjedanja podsjećeno je i na kašnjenje u plaćanju članarina prema IMO-u – što je dodatno narušilo njezinu poziciju u trenutku kada traži povrat povjerenja.
Ukrajina je otvoreno istupila protiv ruske kandidature, poručivši kako je “nespojiva s međunarodnim pomorskim pravom”, pozivajući se na posljedice agresije i sigurnosne rizike koje rat stvara za brodove i morske rute u Crnom moru.
Diplomatskih komentara bilo je i oko druge velike sile – Sjedinjenih Američkih Država. Američka kandidatura izazvala je neformalne rasprave zbog političkog okvira u Washingtonu i poznatog nepovjerljivog odnosa predsjednika Donalda Trumpa prema UN-inim institucijama. Unatoč tome, SAD su potvrdile svoje mjesto u Vijeću.
Novoizabrano Vijeće od 40 država počinje mandat početkom prosinca. Prvi sastanak, 136. po redu, održat će se 4. prosinca, kada će se birati predsjednik i potpredsjednik Vijeća za sljedeće dvogodišnje razdoblje. Upravo ovim izborom postavlja se ton za rad IMO-a u idućem ciklusu, uključujući regulatorne procese, sigurnosne smjernice i nastavak globalnih razgovora o dekarbonizaciji pomorstva.
Odbijanje ruske kandidature tako ostaje još jedan pokazatelj kako se geopolitička previranja sve snažnije odražavaju na institucije koje su godinama funkcionirale izvan dnevne politike. Za pomorski sektor, odluke Vijeća izravno utječu na buduća pravila navigacije, sigurnosne protokole i tehničke standarde flote širom svijeta.











