NATO Shipping Centre izdao je službenu sigurnosnu obavijest za pomorce nakon niza napada bespilotnim plovilima na tankere u Crnom moru krajem studenoga. Napadi su se dogodili 28. i 29. studenoga, a meta su bili naftni tankeri, što je dodatno naglasilo ozbiljne prijetnje sigurnosti plovidbe, života na moru i morskog okoliša u ovoj regiji.
U obavijesti se navode napadi na ruske naftne tankere iz tzv. “shadow” flote, KAIROS i VIRAT. NATO preporučuje zapovjednicima i brodarskim kompanijama da se i dalje strogo pridržavaju smjernica Best Management Practices – Maritime Security, koje obuhvaćaju procjenu prijetnji i preporučene mjere ublažavanja rizika. Brodovi koji uoče sumnjive radnje ili sigurnosne incidente pozvani su da ih bez odgode prijave NATO Shipping Centreu.
Sigurnosni incidenti već su snažno odjeknuli na tržištu pomorskog osiguranja. Premije ratnog osiguranja za plovidbu prema lukama Crnog mora naglo su porasle, a osiguravatelji su prešli na svakodnevne revizije polica, umjesto dosadašnjeg ciklusa od 48 sati. Ovakav pristup odražava rastuću zabrinutost zbog širenja sukoba u Ukrajini na pomorske plovne putove.
Prema dostupnim informacijama, trošak ratnog osiguranja za pojedine dolaske u luke doseže i do 1% vrijednosti broda, što je najviša razina od kraja 2023. godine. Ipak, ti iznosi još su ispod vrhunaca zabilježenih u Crvenom moru tijekom napada Huta 2024. godine, kada su premije dosezale i do 2%.
Turski ministar vanjskih poslova Hakan Fidan opisao je nedavne napade unutar turske isključive gospodarske zone kao vrlo zabrinjavajuće, istaknuvši da oni ugrožavaju sigurnost svih država u regiji i potvrđuju širenje rata na nove domene. Ukrajina je preuzela odgovornost za napade pomorskim dronovima na dva prazna tankera koja su plovila prema ruskoj luci.
Ruski predsjednik Vladimir Putin zaprijetio je dodatnim eskalacijama, uključujući moguće poteze kojima bi se Ukrajini ograničio pristup moru, kao i pojačane napade na ukrajinske objekte i brodove. Upozorio je i na moguće djelovanje protiv tankera država koje pružaju potporu Ukrajini.
Crno more ima ključnu ulogu u prijevozu žitarica, nafte i naftnih derivata, a njegove vode dijele Bugarska, Gruzija, Rumunjska i Turska, uz Rusiju i Ukrajinu. Turska, Rumunjska i Bugarska već razmatraju dodatne mjere za jačanje sigurnosti plovidbe u regiji.











