Europska unija dodatno je pojačala mjere protiv ruske tzv. flote iz sjene, proširivši popis sankcioniranih plovila za još 41 brod. Time je ukupan broj brodova pod sankcijama dosegnuo gotovo 600, što predstavlja jedan od najvećih zahvata EU-a u području pomorskih restrikcija od početka rata u Ukrajini.
Nove mjere prvenstveno su usmjerene na tankere za koje se sumnja da prevoze rusku sirovu naftu i naftne derivate koristeći nepravilne i visokorizične prakse plovidbe. Uz to, sankcionirano je i pet brodova za koje se navodi da su sudjelovali u prijevozu ukradenog ukrajinskog žita i kulturnih dobara iz okupiranih područja. Za te brodove uvedene su zabrane uplova u luke EU-a te ograničenja pristupa pomorskim uslugama, piše Splash247.
EU je istodobno ciljala i pojedince te kompanije koje se dovode u vezu s organizacijom i financiranjem takvih prijevoza, uključujući trgovce naftom i menadžere posredničkih tvrtki koje su posljednjih godina imale ključnu ulogu u ruskom izvozu energenata morem.
U Bruxellesu i krugu zemalja G7 razmatra se i znatno oštrija mjera – potpuno ukidanje režima ograničenja cijene ruske nafte i njegovo zamjenjivanje sveobuhvatnom zabranom pomorskih usluga povezanih s Rusijom. To bi uključivalo brodarstvo, osiguranje, posade i tanker operacije, čak i za isporuke prema trećim državama poput Indije i Kine. Ako takav prijedlog uđe u novi paket sankcija početkom 2026., riječ bi bila o najznačajnijem pooštravanju pomorskih mjera do sada.
Ujedinjeno Kraljevstvo paralelno je uvelo 24 nove sankcije usmjerene na ruski energetski sektor i njegove logističke mreže. Posebno su pogođeni veliki proizvođači nafte koji i dalje ostvaruju znatan prihod kroz izvoz morem. London ističe da je cilj dodatno smanjiti financijske tokove koji podupiru ratne aktivnosti.
Sjedinjene Američke Države također signaliziraju spremnost na daljnju eskalaciju pomorskih sankcija, kako prema Rusiji, tako i prema Iranu, gdje je niz brodova i kompanija uključenih u prikrivenu trgovinu naftom već stavljen pod mjere. Poruka Washingtona ostaje jasna – pomorski sektor i flote iz sjene ostaju ključna točka pritiska.











