Povod sukobima na moru i u najstarije doba bila je ekonomska korist, pljačka. Stoljećima nije postojala razlika između trgovačkih i ratnih brodova, jer je brod služio isključivo prebacivanju vojske i opreme na obalu u blizini protivnika; piše Gorgonija. Čak ako bi se i sukobili na moru, posada se prebacivala na protivnički brod i borila prsa o prsa. Dakle, brod je služio samo kao prijevozna sredstvo, a nikako kao oružje. U razvoju takve mornarice najviše su napredovali brodovi grčkih pomorskih državica. Iza njih stajalo je preko tri tisuće godina pomorskog razvitka i učestalih osvajanja zemalja istočnog Mediterana, čime su zaslužili naziv “pomorski narod”.
Međutim, iako toliko nadmoćni, poraženi su od Egipćana, u prvoj pravoj pomorskoj bitki. Bilo je to 1190. godine p.n.e. u području delte Nila, tridesetak kilometara istočno od današnjeg Port Saida, u blizini tvrđave Peluzij, pa je u povijesti ostala zapisana kao “Bitka kod Peluzija”. Pobjedu faraona Ramzesa III donijela je nova taktika.
Glavni pogon brodovima bila su vesla. Prema crtežima, sačuvanim iz tog doba, vidi se da su egipatski veslači bili zaštićeni od protivnika, pa je time i pogon brodova bio pouzdaniji. Osim toga Egipćani su na palube svojih brodova ukrcali veliki broj dobro uvježbanih strijelaca, koji su neprijatelja još na pristojnoj udaljenosti iz svojih lukova zasuli rojevima strijela i sjevernjacima nanijeli ozbiljne gubitke i pometnju po nezaštićenim palubama. Zatim je uslijedio žestok napad na desetkovanog protivnika. Bio je to potpun poraz napadača, a oni preživjeli povukli su se u paničnom bijegu. Nakon ove bitke, prošlo je više od tisuću godina prije nego je neka flota opet napadala Egipat.
Već prva pomorska bitka donosi iskustvo koje se kasnije potvrđuje stoljećima, to jest da iznenadna primjena nove, promišljene i dobro pripremljene taktike, obično postaje odlučujući faktor pobjede u pomorskim bitkama.
Video: Što se događa s otpadom s najvećeg svjetskog kruzera?