Vrela krv globalizacije ne bi ni mogla kolati pomorskim tokovima da nije kontejnera. Kontejneri su postali svojevrsni simbol trgovine, pomorskoga prijevoza roba široke potrošnje sa Istoka na Zapad i sinonim za najorganiziraniji transport na svijetu.
U top pet brodarskih kompanija koje se bave prijevozom kontejnera nalaze se MSC, CMA CGM, Maersk, COSCO i ONE. Slijede ih Hapag-Lloyd, Evergreen i Yang Ming na šestom, sedmom i osmom mjestu.
Zanimljivi su podaci koji govore kako je na prosjeku dvadeset i pet najvećih kontejnerskih prijevoznika zapravo 61% kapaciteta iz chartera, što će reći da se veliki igrači praktički opskrbljuju iz plovidbenih kapaciteta malih kompanija dok čekaju svoje novogradnje kojima planiraju u potpunosti zavladati tržištem.
Tako je nedavno MSC zaključio ugovor o najmu jedanaest plovila, a svako kapaciteta 15 300 TEU. Riječ je o novogradnjama Hyundai Heavy Industries-a za jednog azijskog brodovlasnika. MSC trenutno upravlja sa 588 brodova ukupnog kapaciteta 3 897 002 TEU, dok, primjerice, Maersk upravlja sa 711 brodova ukupnog kapaciteta 4 126 740 TEU.
Tržišna utakmica između ova dva diva će se nastaviti, a prekretnica bi trebao biti zakup 35 velikih brodova koji su trenutno u gradnji, a službeni podaci su da će biti sveukupnog kapaciteta 660 000 kontejnera, no neslužbene informacije iz brodograditeljskih krugova govore kako je ta brojka u stvarnosti puno veća.
U samome svjetskom vrhu je CMA CGM, brodar koji je naručio dodatna 22 kontejnerska broda za svoje potrebe. Uz to, uzet će u najam i šest brodova, svaki kapaciteta nešto manjega od 15 000 TEU, te tako zadati dodatne glavobolje Maersk-u i MSC-u.
CMA CGM je već uzeo u najam osam od planiranih šesnaest Panamax-a i lagano korača ka, po konkurenciju, zastrašujućim uspjesima. COSCO Shipping ima najuravnoteženiji omjer najma i vlasništva, brojke se kreću oko pedeset postotnih poena.
Slijedi ga japanski ONE čijeg je 69% kapaciteta iz charter-skoga izvora. Hapag-Lloyd najviše vjeruje sebi od velikih igrača, pa tako u svom vlasništvu drži 59% prijevoznog kapaciteta u ovome trenutku.
Tablica 1 TEU kapacitet iz charter-a po brodaru i postotak od ukupnoga broja
Zanimljive su i brodarske tvrtke poput izraelskog ZIM-a, Unifeeder-a i Emirates Shipping-a koji gotovo cijeli svoj prijevozni kapacitet temelje na brodovima u najmu.
Osim kod navedenih brodara, kapacitet za prijevoz kontejnera postoji i kod drugih, malih brodara, no ukupna brojka nije beznačajna – riječ je o 2 032 800 TEU-a, od čega se dvije trećine kapaciteta nalaze u vlasništvu onih koji prevoze, dok je jedna trećina kapaciteta vlasništvo trećih osoba.
Tablica 2 TEU kapacitet iz vlasništva brodara po brodaru i postotak od ukupnoga broja
Interesantna je i razlika između ukupnog kapaciteta CMA CGM-a i COSCO Shippinga-a – svega 5200 TEU-a.
Bitka za prijevoz kontejnera se nastavlja, pa će budućnost dati odgovor na pitanje je li Europa dovoljno jaka da sačuva svoje pomorske interese koji su temelj zapadne doktrine kontrole svijeta – talasokracije.
Tablica 3 Ukupni TEU kapacitet po brodaru
Petar Zuanović