Na konferenciji COP26 u Glasgowu u srijedu, Ujedinjeno Kraljevstvo je predstavilo inicijativu o stvaranju “koridora nulte emisije štetnih plinova”, osiguravajući poticajne rute za operatere “zelenih plovila”. Inicijativa je namijenjena pokretanju tržišta za “net-zero” pogonsku tehnologiju u pomorskom prijevozu, piše The Maritime Executive.
22 potpisnika deklaracije obvezala su se podržati stvaranje najmanje šest “zelenih” brodskih ruta do 2025., s namjerom da se opseg inicijative poveća i proširi do 2030. godine.
Prema okvirnom sporazumu, potpisnici će se međusobno udruživati i raditi s lukama, operaterima plovila i drugim pomorskim dionicima na dekarbonizaciji zajedničkih, međunarodnih pomorskih ruta. Zemlje potpisnice također se obvezuju da će pronaći načine za uspostavljanje “zelenih koridora” i u obalnom pomorskom prometu.
Deklaracija jasno pokazuje da “zeleni koridori” neće biti isključivi ili obvezni, te da će brodovi s konvencionalnim gorivima i dalje moći ploviti na istim rutama zajedno s brodovima s nultim emisijama.
Potpisnici su dvije velike nacije brodovlasnika, Njemačka i Japan, zajedno s jednom velikom državom zastave, Marshallovim otočjem. Na popisu je i SAD, najveći uvoznik i izvoznik. 11 potpisnika nalazi se u Europi i Skandinaviji, gdje bi se “zeleni koridori” mogli uspostaviti na kraćim pomorskim rutama.
Prvi nacrt inicijative konferencije COP26 objavljen je u utorak, a po prvi put uključuje poziv državama da “ubrzaju postupnu dekarbonizaciju i ukidanje subvencije za fosilna goriva”. Prema Greenpeaceu, to bi mogao biti prvi dokument UN-a bilo koje vrste koji poziva na postupno ukidanje ugljena i popunjava ključnu prazninu u Pariškom sporazumu. Znakoviti sporazum o dekarbonizaciji iz 2015. nije zahtijevao dekarbonizaciju svjetske opskrbe gorivom, što čini dvije trećine globalnih emisija stakleničkih plinova.